Sama rangaistus kohdistuu kohtuuttoman paljon raskaammin ammattikuljettajaan, ja myös kuljetusyritykseen, kuin yksityisautoilijaan.
Mikä ei ole kohtuus, ei voi olla lakikaan, lausui Olaus Petri ohjenuoraksi Suomen kansalle. Se on muodostunut kansanperinteeksi, jota suomalaiset seuraavat. Miten voi jatkua, että samoista liikennerikkeistä tuomitaan rangaistus, joka vaikutta tuskin mitenkään yksityisautoilijan elämään, mutta syöksee ammattikuljettajan työttömyyteen, usein pysyvään, ja hänen perheensä ja huollettavansa hirvittävään taloudelliseen ahdinkoon? Ja saattaa pahimmoillaan ajaa pienen kuljetusyrityksen ja sen työpaikat nurin!
Me kysyimme perusduunarilta, työministeriltä ja oikeusministeriltä Jari Lindströmiltä.
Kysyimme myös laittoman kabotaasin surullisista seurauksista Suomessa, jossa tuhannet ammattikuljettajat ja sadat kuljetusyritykset ovat ajautuneet vararikkoon valvomattoman ja villiintyneet halpakuljettaja- ja -kuljetusliikevyöryn seurauksena.
Lue 1.7. ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus 6/16: Perusduunari, tuplaministeri Lindström Tentissä!