Mitsubishi FUSO allekirjoitti äskettäin aiesopimuksen japanilaisen Iwatani Corporationin kanssa kehittääkseen yhdessä alipaineistetun nestemäisen vedyn (sLH₂) tankkausteknologiaa.
Nestemäiseen vetyyn verrattuna sLH₂ mahdollistaa suuremman varastointitiheyden, pidemmän toimintamatkan, nopeamman tankkauksen, alhaisemmat kustannukset ja paremman energiatehokkuuden.
Nestemäisen vedyn tankkausteknologia – mistä oikein on kyse?
Teknisesti katsottuna sLH₂-tankkausprosessissa käytetään pumppua, jolla nestemäisen vedyn painetta nostetaan hieman, jolloin siitä tulee alipaineistettua. Tämän paineen ansiosta ajoneuvon tankissa syntyvä höyrystynyt kaasu voidaan nesteyttää uudelleen, eikä sitä tarvitse päästää ulos. Tämä yksinkertaistaa tankkausaseman laitteistoa ja vähentää investointikustannuksia. Prosessi myös kuluttaa huomattavasti vähemmän energiaa, mikä pienentää tankkausaseman käyttökustannuksia.
sLH₂-tankkausteknologian kehittivät alun perin Daimler Truck ja Linde Engineering, ja tällä hetkellä eri osapuolet keskustelevat teknologian mahdollisesta ISO-standardoinnista.
FUSOn emoyhtiö Daimler Truck on jo kehittänyt Mercedes-Benz GenH2 Truckin, nestemäistä vetyä käyttävän vetykennoilla varustetun raskaan prototyyppikuorma-auton, jonka asiakaskokeilut alkoivat vuonna 2024. Lisäksi Daimler Truck valmistaa vetykennojärjestelmiä raskaisiin ajoneuvoihin yhteistyössä Volvo-konsernin kanssa cellcentric-yhteisyrityksessään.