MAN - Vaihtoautot

Autoliikeketju J. Rinta-Jouppi tutki omaa myyntidataansa selvittääkseen sukupuolten välisiä hankintaan liittyviä eroja käytettyjen ajoneuvojen kaupassa. Tuloksista ilmeni, että miehet hankkivat yleisimmin Volkswagenin, kun taas naiset suosivat eniten Toyotaa. Lisäksi muutamien automerkkien myyntimäärissä havaittiin merkittäviä sukupuolten välisiä eroja, kuten esimerkiksi Teslan, joka oli hyvin suosittu miesten keskuudessa.

Autoala on edelleen miesvoittoinen ja valtaosa autokaupan asiakkaista on miehiä. Siitä kielivät myös myyntitilastot, joiden mukaan noin 66 % käytetyn ajoneuvon ostajista on miehiä ja loput 34 % naisia. Tilastojen valossa miehet ostavat autokaupasta todennäköisimmin Volkswagenin ja naiset Toyotan.

Tiettyjen automerkkien välillä on selkeitä eroja miesten ja naisten kesken. Esimerkiksi Teslan ostajista jopa 86 % on miehiä ja vain 14 % naisia. Seuraavaksi suurimmat erot nähtiin saksalaismerkkien BMW:n (77 % miehiä) sekä Mercedes-Benzin (74 % miehiä) kohdalla.

Vastaavasti naisten osalta suhteellisesti ostetuin yksittäinen automerkki oli Seat, jonka ostajista 46 % oli naisia ja 54 % miehiä. Toiseksi suosituin merkki naisten keskuudessa suhteessa miehiin oli Kia (45 % naisia) ja kolmanneksi Opel (41 % naisia).

– Tilasto antaa selviä viitteitä siitä, että miehet suosivat teknisesti edistyneitä ja suorituskykyisiä autoja, kun taas naisten autovalinnoissa korostuvat usein luotettavuus ja käytännöllisyys. Yleisesti ottaen suomalainen auton ostaja on harkitseva ja perusteellinen, ja ostopäätöksessä painavat auton merkin lisäksi hinta, käyttötarve, taloudellisuus, koko ja monet muut tekijät, toteaa myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!