Hollantilainen DAF on kuorma-autojen mahtitekijä Euroopassa. Se on rekkaveturina Euroopan ehdoton ykkönen! Se on kuorma-autojen myyntitilastoissa 2019 Scanian ja Mersun jälkeen Euroopan kolmonen ennen sekä Ivecoa että MANia.
Suomessa sitä ei näy.
Suomessa DAFin maahantuojana toimii yksityinen yritys, Nordic Truckcenter Oy. Paul Cederberg on DAFin myyntipäällikkö koko Suomen alueella.
Missä DAF luuraa meillä, Paul Cederberg?
- Ollaan kuitenkin myynnissä Scanian, Volvon ja Mersun jälkeen 4. sijalla Suomessa!
- Kolmeen suureen nähden meillä yksityisenä yrityksenä ei ole samoja mahdollisuuksia kuin kolmella suurella. Pakko on tienata toiminnalla ja edetä sen mukaan nousujohteisesti. Tuote on todella hyvä. Uusia resurssejakin on näköpiirissä.
Kuka ohjaa, ja mistä, Suomen toimintaa?
- DAF-markkinointia Pohjoismaissa ohjaa Malmöstä Nordic Truckcenter Group. Sen toimitusjohtaja on Mattias Nilsson, joka ohjaa DAF-myyntiä Nordic Truckcenterien kautta Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Norjassa.
Kun koronavirus loppuu, miten räjäytätte liikkeelle, Paul Cedeberg?
- Meidän pitää edetä perinteisellä myyntitavalla kentällä, jälleenmyyjillä, myynti- ja huoltoverkostolla. Sitä kasvattamalla. Juuri on tehty sopimus uuden myyntipisteen kanssa Keski-Suomessa, Jyväskylässä, joka on tärkeä alue. Huoltosopimuskin on tekeillä.
- Koeajotapahtumat, jonne kerätään alueella kiinnostuneet kuljetusyrittäjät, on perinteinen myyntitapahtuma, johon luotamme. Ollaan vaan sellaisessa tilanteessa, että valtio nyt päättää senkin ehdoista, desinfioinneista ja muista varotoimista.
Entä Paul Cederberg itse, koronakaranteenista etätöissä ja kuntoilu koiran armoilla?
- Ehei suinkaan, Paul Cederberg nauraa. Ei meillä ole lomautuksista ollut puhettakaan. Ihan normaali työ jatkuu, konttorissa ja asiakastapaamisissa. Etätyö on ennestäänkin tuttua. Eniten tässä kuluu käsidesiä. Vankalla uskolla huipputuotteen todella positiiviseen tulevaisuuteen myös Suomessa. Sitä todistaa taaskin vähän epätavallisempaan työhön myyty sora-DAF!