EU:n liikenneministerit kokoontuvat epäviralliseen kokoukseen Brysseliin 3.-4.4. puheenjohtajamaa Belgian kutsusta. Suomea kokouksessa edustaa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne. Epävirallisessa ministerikokouksessa ei tehdä päätöksiä.
Suomen kannalta kokouksen keskeiset aiheet ovat eurooppalaisten liikenneverkkojen resilienssi ja ja raideliikenne.
- Euroopan liikenneverkon on oltava turvallinen, toimiva ja kestävä paitsi rauhan aikaan myös poikkeusoloissa. Liikenneinfran on vahvistettava Euroopan kokonaisturvallisuutta, huoltovarmuutta ja sotilaallista liikkuvuutta, toteaa ministeri Ranne.
Euroopan liikenneverkkojen kehittämisessä TEN-T-asetus ja CEF-rahoitus ovat olleet tärkeässä roolissa. Suomi on saanut sotilaallisen liikkuvuuden CEF-rahoitusta esimerkiksi Tornio-Haaparanta-ratayhteyden sähköistykseen.
- Suomen 1300 km pitkä raja Venäjän kanssa on myös Naton ja EU:n ulkoraja. Tämä itäraja on nyt kiinni ja Suomi hakee ratkaisuja, joilla Venäjän masinoima välineellistetty maahanmuutto saadaan estettyä. Tällä turvallisuustilanteen pitkäaikaisella muutoksella on merkittävä vaikutus Suomen liikennevirtoihin ja se on syytä huomioida EU:n liikennejärjestelmän kehittämisessä. On välttämätöntä, että huoltovarmuuden ja turvallisuuden kannalta keskeinen liikenne Suomesta länteen turvataan ja siihen myös osoitetaan EU-rahoitusta, toteaa ministeri Ranne.