SuperMax – Valmiina töihin!


Suomeen laaditaan parhaillaan ensimmäistä valtakunnallista 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. Sen tavoitteena on lisätä pitkäjänteisyyttä liikennejärjestelmän kehittämiseen Suomessa.

Liikennejärjestelmä koostuu kaikista liikennemuodoista, henkilö- ja tavaraliikenteestä, liikenneverkoista, henkilö- ja tavaraliikenteen palveluista sekä niitä tukevista toimista, kuten viestintäyhteyksistä ja tiedosta. Kaikkia näitä käsitellään kokonaisuutena valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa. Toimenpiteisiin kuuluvat valtion rahoituksen suuntaamisen ohella mm. lainsäädäntö ja linjaukset toiminnan kehittämisestä. Suunnitelma ohjaa sitä, miten valtio kehittää Suomen liikennejärjestelmää.

Tämänhetkinen suunnitelmaversio on julkaistu valtioneuvoston hankeikkunassa, ja siitä keskustellaan liikenne- ja viestintäministeriön sidosryhmätilaisuudessa 16.9. Tilaisuuden avauspuheenvuoron piti liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.

- Toivon, että seuraavien viikkojen aikana saamme kattavan käsityksen siitä, miltä suunnitelmaversio vaikuttaa eri puolilla Suomea asuvien kansalaisten, yritysten ja erilaisten alueiden näkökulmasta, totesi ministeri Timo Harakka.

- Itselleni on tärkeää, että liikennejärjestelmä tulee tulevaisuudessakin turvaamaan sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävän ja alueellisesti tasapainoisen kehityksen. Eteenpäin katsovalla liikenne-järjestelmäsuunnitelmalla varmistamme, että maamme on kokonaisuus, joka mahdollistaa hyvinvoinnin jakaantumisen niin alueellisesti kuin sosiaalisestikin, sanoi ministeri Harakka.

Ministeri toi puheenvuorossaan esiin sen, että valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa valmistellaan poikkeuksellisessa tilanteessa.

- Pidän tärkeänä, että valtakunnallisella liikennejärjestelmäsuunnitelmalla vastataan myös siihen, kuinka ylläpidämme elinkeinojemme kilpailukykyä tänä haastavana aikana ja kuinka varmistamme kestävään liikenteeseen siirtymisen ja kansalaisten sujuvan ja hyvän arjen, kun se perusarkikin on vähintään hetkellisesti muuttunut radikaalisti, totesi ministeri Harakka.

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma valmistellaan parlamentaarisesti ja vuorovaikutteisesti sidosryhmien kanssa.

- Haluan kiittää parlamentaarista ohjausryhmää sen antamasta ohjauksesta ja työpanoksesta tähän asti. Toivon ja uskon vahvasti, että yhteistyömme jatkuu yhtä tuloksellisesti myös tästä eteenpäin, sanoi ministeri Harakka.

Sidosryhmätilaisuus verkossa 16.9. klo 10-15

Sidosryhmätilaisuutta voi seurata verkossa 16.9. klo 10-15 osoitteessa: https://lvm.videosync.fi/16092020-sidosryhmatilaisuus
Osallistu Facebook-keskusteluun 17.9.

Keskustelua liikennejärjestelmäsuunnitelmasta jatketaan torstaina 17.9. klo 9-10 ministeriön Facebook-tilillä. Kysymyksiä voi lähettää keskusteluun jo etukäteen. Kysymyksiin ovat vastaamassa liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijat.

Twitterissä valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan liittyvää keskustelua löytyy tunnisteella #liikenne12.

Materiaalit saatavilla hankeikkunassa

Kaikki hankkeeseen liittyvä materiaali ja sidosryhmätilaisuuden ohjelma ovat saatavilla valtioneuvoston hankeikkunassa https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM018:00/2019
Mitä seuraavaksi?

Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelu jatkuu syksyn aikana. Tämänhetkisestä suunnitelmaversiosta saatava palaute huomioidaan jatkovalmistelussa.

Lausuntokierrokselle suunnitelmaluonnos lähtee alkuvuodesta 2021.

Ensimmäisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman on tarkoitus valmistua keväällä 2021. Suunnitelmasta päättää valtioneuvosto

Lisätietoja:

ministerin erityisavustaja Matti Sadeniemi, p. 040 586 7234