MAN - Vaihtoautot

Volvon, Daimler Truckin ja Tratonin yhteisyritys Milence pyrkii rakentamaan vuoteen 2027 mennessä vähintään 1 700 nopeaa latauspistettä Euroopan tärkeimmille tavaraliikennekäytäville.

Lopullinen tavoite on varsin kunnianhimoinen, mutta myös ratkaiseva päästöttömän kaukoliikenteen tulevaisuuden kannalta Euroopassa. Lähes kaikki eurooppalaiset kuorma-autovalmistajat yhteen kokoava Milence näyttää olevan ainoa toteuttamiskelpoinen vaihtoehto saada latauskäytävä pääteiden kaupallisten reittien varrelle.

Anja van Niersen on nuoren yrityksen toimitusjohtaja eli henkilö, jolla on melko suuri vastuu. Haasteista huolimatta tie edessä on selkeä, ja ensimmäinen tärkeä askel otettiin viime vuoden lopulla, kun kaikkien merkkien ajoneuvoille avoin kuorma-autojen latauskeskus avattiin virallisesti Venlossa Hollannissa. 

Alla on Sustainable Truck & Vanin julkaisema van Niersenin haastattelu.

Äskettäin vihitty keskus Venlossa oli suuri uutinen viime vuoden lopulla. Miten keskus voi muutaman kuukauden kuluttua? Kuinka monta kuorma-autoa sille pysähtyy keskimäärin joka päivä?

Milencen mission ytimessä on sitoutuminen tieliikenteen fossiilivapaaseen tulevaisuuteen. Tämän saavuttamiseksi Milence kehittää verkostoaan keskittyen luomaan vihreitä käytäviä tieliikenteelle, joka yhdistää keskeisiä logistiikkakeskuksia. Venlo-latauskeskuksen avaaminen on ensimmäinen askel kohti tämän vision toteuttamista, ja olemme iloisia voidessamme todeta, että sen käyttöaste on viime vuoden joulukuun lanseerauksesta lähtien ollut jo suurempaa kuin suunnittelimme. Olemme jo ilmoittaneet toisen vaiheen kehittämisestä, jonka pitäisi olla toiminnassa lähiviikkoina. Laajennus kaksinkertaistaa lastauslaitureiden määrän, jolloin useampi kuorma-auto voi käyttää keskuksemme päivittäin.

Mitkä ovat Milence-projektin tulevat vaiheet seuraavien kuukausien aikana? Onko edessä uuden keskuksen avajaisia?

Koska tavoitteemme on ottaa käyttöön vähintään 1 700 latauspistettä vuoteen 2027 mennessä, meidän on edettävä täydellä nopeudella. Kehitys- ja rakennusvaiheessa on useita latauskeskuksia, joiden avajaisia ​​suunnitellaan toiselle vuosineljännekselle kaksi: Ranskassa lähellä Rouenia ja Belgiassa Antwerpen-Brugesin satamassa. 

Mitkä ovat suurimmat haasteet uusien julkisten latauskeskusten suunnittelussa Euroopassa? Oikean sijainnin löytäminen, tarvittavan virtalähteen varmistaminen, byrokratia, rahoitus vai joku muu?

Sähköistämiseen siirtymisessä on edelleen haasteita, mutta ne voidaan voittaa oikeilla strategioilla ja käytännöillä. Yksi tärkeimmistä on tulevaisuuden kannalta kestävät sähköverkot tukemaan sähköajoneuvojen kasvavaa kysyntää. Tämä sekä tietojen jakaminen eri järjestelmien välillä ja täydellisen yhteentoimivuuden varmistaminen ovat avaintekijöitä uudessa ekosysteemissä, joka on suunniteltava. Pysäköintipaikkojen määrän lisääminen, joihin mahtuu sekä lepopaikkoja että latauspaikkoja, sekä megawattilatausjärjestelmän käyttöönotto varmistavat sähköautojen latauksen nopeutumisen.

Tiedämme, että Milence työskentelee arvokkaiden kumppaneiden (esimerkiksi Hitachi Energy) kanssa kehittääkseen megawattilatausjärjestelmiä tulevia vuosia varten. Olisiko tämä todellinen läpimurto kaukoliikenteen sähköautojen kehittämisessä ja markkinoille pääsyssä? Vai soveltuvatko mielestäsi pienemmätkin tehojärjestelmät?

Yhteistyömme Hitachi Energyn ja muiden kanssa megawattilatausjärjestelmien kehittämiseksi merkitsee merkittävää harppausta eteenpäin sähköautojen latauksen alalla. Tämä tekniikka ei ole vain nopeampaa latausta; kyse on siitä, että pitkän matkan sähköautot voivat toimia saumattomasti kaikkialla Euroopassa. Vaikka megawattilataus on eturintamassa, ymmärrämme, että Combined Charging System (CCS) -teknologiaa käytetään jatkossakin ja sillä on keskeinen rooli monipuolisten latausratkaisujen tarjoajana. Yhdessä nämä tekniikat vastaavat monenlaisiin tarpeisiin helpottamalla sekä pikapysähdyksiä että yön yli tapahtuvaa latausta eri paikoissa.

Milence on ilmoittanut varsin kunnianhimoisesta tavoitteesta rakentaa yli 1 700 suurtehoista latauspistettä Eurooppaan vuoteen 2027 mennessä. Onko tämä mielestäsi vielä saavutettavissa oleva tavoite? Miksi?

Kyllä, olemme edelleen hyvin luottavaisia siitä, että voimme saavuttaa tämän tavoitteen, kun otetaan huomioon tämänhetkinen projektin nopeus ja kuinka montaa keskusta olemme kehittämässä. Työtä on vielä paljon tehtävänä, ja käytämme kaikkea ensimmäisistä avaamistamme keskuksista saatua oppia varmistaaksemme, että kehitymme ja etenemme nopeammin. Mutta yhteistyö markkinoiden kanssa on avainasemassa. Kaikkien sidosryhmien yhteistyön lisäksi tarvitsemme EU:n hallinnolta vahvaa sitoutumista ja rohkeita päätöksiä. Ylisääntely hidastaa siirtymistä ja markkinat tarvitsevat ilmoitus-, suunnittelu- ja ennakointijärjestelmän.

Ovatko yhteisyritykseen osallistuvat valmistajat teidän näkökulmastanne osoittaneet oikeanlaista sitoutumista ja tukea alkuperäisten tavoitteiden saavuttamiseksi?

Yhteisyritys on osakkeenomistajien selkeä sitoumus sähköistämiseen. Työskentelemällä tiiviisti yhdessä voimme hyödyntää toistemme vahvuuksia ja nopeuttaa tätä muutosta. Tämä yhteinen ponnistus ei ainoastaan ​​takaa projektitavoitteidemme toteutumista, vaan nostaa myös markkinoiden luottamusta ja mahdollistaa sähköajoneuvojen käyttöönoton tieliikenteessä.

(SustainableTruck&Van)