MAN - Vaihtoautot

Helsingin ydinkeskusta nääntyy. Kivijalkakauppiaat pakenevat, katutason näyteikkunat huutavat tyhjyyttään, ostajat ovat kadonneet. Autoilevat ostajat hakevat viikkokuormansa mieluimmin kaupungin laitamien ostareista kuin keskustan harvennetuilta, huippukalliilta kadunvarsipaikoilta.

Kantakaupungin keskeiset liikennekadut on revitty auki. Jalankulkijat, kevytliikenne, autot, eivät pääse kulkemaan. Kaikkialla on pitkiä autojonoja, liikennetukoksia. Tyhjäkäyntipäästöt täyttävät katujen ilmatilan. Työmaat seisovat silti kuukausikaupalla tyhjillään. Ja missä töitä tehdään, työmaakoneet syöksyvät vastaan koko katutilan leveydeltä. Jalankulkijat toikkaroivat henkensä uhalla auki revityillä jalkakäytävillä. Pyöräilijät ja sähkölautailijat hurjastelevat jalkakäytäviä pitkin. Poliisia ei missään näy.

Salakähmäisesti kavennetaan katutilasta entisiä kahden ajokaistan suuntia yksikaistaisiksi. Autojonot kasvavat moninkertaisiksi, samoin ruuhkat ja päästöt kantakaupungissa.

Joukkoliikenne on konkurssitilassa. Vyöhykejako ja matkalippujen hintavalikoima ei ole kenenkään hallinnassa. Matkalippujen hinnat hipovat Euroopan ennätyksiä.

Helsingin kehitystä ja tulevaisuussuunnittelua hallitseva vihervasemmisto muuttaa kaupunkikuvaa mieleisekseen. Liikennesuunnittelu ja autoton toteutus on ajamassa umpikujaan. Helsingin niemen totaalisesta liikennekaaoksesta voi enää pelastaa vain jo kymmeniä vuosia suunniteltu keskustatunneli.

Helsinki romuttaa tulevaisuuttaan

Helsinki on täyttämässä entisen Malmin lentokentän betonilla suopohjan 50 metrin syvyydestä kerrostalojen kattojen tasalle. Sähköinen kaupunki-ilmailu - taksi- ja rahtidronet, sähkö- ja vetymatkustajakoneet - valloittavat koko maailmassa vauhdilla suurkaupunkeja ja pienempiäkin. Suomen pääkaupungissa ja puolitoista miljoonaisella pääkaupunkiseudulla vihervasemmisto lakkauttaa ainoan sähköilmailukeskukseksi sopivan vanhan historiallisen lentokenttänsä ja päällystää sen betonislummiksi. Eikä näe missään tilaa eduskunnan määräämälle korvaavalle kentälle.

Samalla Helsingin kaupunkiympäristön yleiskaavoituksen päällikkö tiedottaa medialle, että Helsinki ”kulkee kaupunki-ilmailun kärjessä”!  Ja että Helsinki varautuu dronejen yleistymiseen ja kulkee viiden muun Itämeren rantakaupungin vetäjänä EU:n rahoittaman, kaupunki-ilmailun kasvuun valmistautuvan kaupunkiyhteistyön kärjessä!

Tällä viikolla ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2023 paljastaa artikkelillaan ”Mikä Helsinkiä riivaa” totuuden Helsingin kaupungin kaaokseen ajautuneesta liikennesolmusta ja mikä on ainoa ulospääsyn tie. Toinen artikkeli samassa lehdessä, ”Helsinki romuttaa tulevaisuutensa” kertoo Malmin lentokentän muuttumisesta kivikyläksi samalla, kun Helsingin yleiskaavoituksen päällikkö kehuu Helsingin olevan uuden, nykyaikaisen kaupunki-ilmailun vetäjänä kehityksen kärjessä.