Suomen kuljetusyritykset pyytävät saada maksaa tiemaksuja ajetuista kilometreistä Suomen teillä? Sitä on pyydetty, turhaan, jo yli 20 vuotta. Miksi Suomen valtio ei halua ottaa vastaan rahaa omilta kansalaisiltaan? Lisänä tulisivat samat km-maksut myös kilpailevilta ulkomaisilta kuljetusyrityksiltä! Jotain kummallista on takana. Valtio ei kerro.
Sitä kysyy Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjien puheenjohtaja ja SKAL:n hallituksen jäsen, kuljetusyrittäjä Jan Ingman Auto, tekniikka ja kuljetus 8/2019 -lehden ensi viikolla ilmestyvässä numerossa.
Jan Ingman toteaa samalla, että suunniteltu 5 sentin veronkorotus diesel-polttoaineen hintaan johtaa loppupäässä miljoonien eurojen menohin Suomen omalle kuljetuselinkeinolle. Se merkitsisi helposti jopa 4000 euron lisäkustannukseen autoa kohti yrittäjillä. Luonnollisesti kuljetusten tilaajat joutuvat maksumiehiksi. Samalla se nostaisi jokaisen kuljetettavan tavaran hintaa vastaavasti vähittäiskaupassa, eli jokainen kuluttaja tuntisi lopulta sen omassa lompakossaan.
Ingman torjuu rankasti yleisen käsityksen, että EU kieltäisi verokompensaation oman maan kuljetuselinkeinolle. Jo 10 EU-maata toteuttaa jo EU:n hyväksymän kompensaation. Hän puhuu myös Suomen armottomasta kuljettajapulasta, jolla on jo vaikutuksia maamme huoltovarmuuteen saakka.
Ingman perää eduskunnalta ja kansanedustajilta rohkeutta nähdä tosiasiat niin kuin ne ovat.