MAN - Vaihtoautot

AMS Corporation Oy tuo markkinoille land-dronen eli miehittämättömän maa-ajoneuvon (UGV), joka sopii muun muassa sotilaskäyttöön, rajavalvontaan, pelastustoimelle sekä teollisuuteen.

Mikkeliläisinnovaatio etenee enimmillään sata kilometriä tunnissa, ja sen sähköakustossa on voimaa liikkua jopa 300 kilometrin taipale. Maa-ajoneuvo voi kuljettaa jopa tonnin painoista kuormaa ja sen kyytiin mahtuu kuormalava, evakuointiyksikkö, aseistusta ynnä muuta. Sähköakusta on mahdollista ladata maastossa sähköä myös muihin tarkoituksiin.

Testaus aloitetaan kesällä 2025, jolloin testataan muun muassa, miten kulkuneuvon renkaat ja telat toimivat eri olosuhteissa. Samalla tallennetaan materiaalia markkinointia varten.

”Käymme parhaillaan neuvotteluja useiden kiinnostuneiden ostajatahojen kanssa. Meihin on ottanut yhteyttä useita sijoittajaryhmiä ja keskusteluja käydään moniin suuntiin”, Juha Ukkonen kertoo.

Ketterä maastossa liikkuja

Mikkeliläisten kehittämä UGV esittäytyi toukokuussa Savo Defence -verkoston puolustus- ja turvallisuusalan minimessuilla Mikkelissä Puolustusvoimille ja viranomaistahoille. Tuote kiinnosti myös messujen kansainvälisiä vieraita.

”Markkinoilla on tällä hetkellä pieniä tiedustelutarkoituksiin suunniteltuja miehittämättömiä maa-ajoneuvoja ja toisaalta isoja, hitaita panssarivaunun tyyppisiä. Me haluamme ajatella asiaa eri tavalla. Tuomme markkinoille uudenlaisen mallin, joka on nopea ja ketterä eri maastoissa. Tuotteemme yhdistää ralliauton, mönkijän ja työkoneen tekniikkaa, eikä samanlaista ole muualla markkinoilla tällä hetkellä.”

Tuotteen kehittely alkoi loppuvuonna 2022 pienellä osaajatiimillä. AMS Corp perustettiin helmikuussa 2023, ja tuotekehitys lähti täyteen vauhtiin saman vuoden syksyllä pienen sijoittajaryhmän rahoituksella.

Valmistus alkaa ensi vuonna

Laitteen sarjavalmistus alkaa vuoden 2026 alkupuolella. Yritys arvioi työllistävänsä tuolloin Mikkelissä noin 10 henkilöä ja tekevänsä yhteistyötä alihankkijaverkoston kanssa.

”Tavoitteemme on tehdä mahdollisimman laajasti yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Käytämme alihankkijoita muun muassa kulkuneuvon metalliosien valmistukseen. Kaiken elektroniikan, sähköjärjestelmät sekä akustot valmistamme itse. Jo aiemmin olemme valmistaneet liikuteltavia sähköakustoja, joihin hyödynnämme Euroopassa valmistettuja kiinalaisia akkumoduuleja.”

UGV räätälöidään ja varustellaan loppukäyttäjän toiveiden mukaan. Hintaan vaikuttaa, paljonko tuotteeseen sisältyy räätälöityä huipputeknologiaa, kuten erikoiskamerakalustoa ja sensoritekniikkaa.

Tuotteen huoltovarmuutta lisää se, että yrityksellä on tarjota käyttöön myös latausinfrastruktuuri sekä huoltopalvelut.

”Huoltovarmuutta lisää sekin, että varaudumme varastoimaan useaksi kuukaudeksi kriittisiä komponentteja, jotta toimitukset hoituvat sovitusti.”

Monivuotinen tuotekehitys luonnollisesti suojataan kansainvälisellä tasolla. Harri Hakkaraisella on hallussaan useita patentteja, joten myös kansainväliset patentointikäytänteet tunnetaan yrityksessä hyvin. Hakkarainen vastaa tuotteen elektroniikkaan ja robotiikkaan liittyvästä tuotekehityksestä ja sen testauksesta.

”Olemme hyödyntäneet innovaatiossamme olemassa olevaa teknologiaa uudella tavalla.”

Yritys on saanut tuotekehitykseen rahoitusta Elyltä ja Business Finlandilta.

”Olemme käynnistämässä piakkoin uutta rahoituskierrosta tuotteen loppuun kehittämistä ja tuotannon kehittämistä varten. Siihen pääsee mukaan myös uusia sijoittajia ja sijoittajaryhmiä. Tässä vaiheessa voimme sanoa, että olemme todentaneet laitteen toimivuuden ja pääsemme esittelemään sitä rahoittajille”, Ukkonen sanoo.

MikseiMikkelistä saatiin täsmävinkkejä

AMS Corp kuuluu Mikkelin kehitysyhtiö Miksein kokoamaan ja vetämään sähköisen kevyen liikkumisen klusteriin.

Kehittäjät ovat käyttäneet ahkerasti hyödykseen verkostoon kuuluvien muiden mikkeliläisyritysten osaamista.

Seuraavat isot haasteet liittyvä valmistukseen, kasvuun ja kansainvälistymiseen.

”On palkitsevaa nähdä, miten mahdolliset jatkokäyttäjät uskovat tuotteeseen ja tuovat sen myös ilmi. Olemme kehittäneet laitteen kansainvälisille markkinoille. Saamme kotimaan markkinoilta varmasti paljon neuvoja ja kokemuksia, jotka auttavat meitä kehittämään tuotetta kansainvälisille asiakkaille.”

Klusterin vetäjän, projektipäällikkö Marjo Niittuaho-Nastolinin vankka osaaminen on vauhdittanut osaltaan yrityksen alkuvaiheen tuotekehitystä ja kasvua.

”Marjosta on ollut todella paljon apua. Hänelle on voinut kysyä mitä vain ja pallotella asioita sitä mukaa, kun niitä on tullut mieleen. Myös rahoitusten hauissa hänestä on ollut iso apu vaikkapa julkisen puolen rahoituksen hankinnassa. Startup-yritysten vinkkelistä julkinen rahoitus on alkuvaiheessa välttämätöntä”, Juha Ukkonen tuumii.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!