Michelin esitteli kesäkuun alussa Montrealissa henkilöautoon tarkoitetun Uptis -renkaan, joka on kehitetty yhteistyössä General Motorsin kanssa. Lähes sarjavalmistuskelpoinen uutuus ei pelkästään ehkäise rengasvaurioiden aiheuttamia haittoja, vaan omaa Michelinin mukaan ”erinomaiset ajo-ominaisuudet ja merkille ominaisen energiatehokkuuden”.
Prototyyppi on jo testikäytössä Chevrolet Bolt sähköautossa. Vielä tämän vuoden kuluessa toteutuvat ensimmäiset testit yleisessä liikenteessä. Michelin Uptis-renkaan on suunniteltu tulevan markkinoille vuonna 2024. Mikäli suunnitelma toteutuu, saadaan vuosikymmeniä kestänyt kehitystarina lopulta maaliin.
Michelinin lisäksi myös toiset rengasvalmistajat ovat kehittäneet ilmattomia renkaita prototyyppiasteelle asti. Kuitenkaan kukaan ei vielä ole henkilöautojen kohdalla päässyt sarjavalmistukseen asti.
Uptis-rengaspaketti koostuu alumiinivanteesta, johon on pysyvästi kiinnitetty joustavat muovipuolat ja niissä kiinnioleva kuvioitu kulutuspinta. Polyesterihartsista ja lasikuidusta valmistetut puolat huolehtivat hyvästä kantavuudesta ja toimivat ajettaessa iskuja vaimentavina elementteinä.
Michelinin mukaan Uptis-rengasta voidaan kuormittaa ilmatäytteisten renkaiden tapaan eikä se ole altis törmäys- tai pistovaurioille. Myöskään liian matalasta rengaspaineesta aiheutuvat vauriot tai kuluminen eivät enää muodosta ongelmaa.
Bridgestone on asialla nykyisten ilmarenkaiden jatkokehityksessä Enlite -nimisellä uutuudellaan. Siinä on kysymyksessä kevyestä rakenteesta, joka vähentää renkaan painoa kymmenisen prosenttia ja vierintävastusta jopa parikymmentä prosenttia. Käyttösuoritteen suhteen ei tässä yhteydessä jouduta tekemään kompromisseja.
Enlite perustuu patentoituun kumiseokseen, jonka kulumisominaisuudet ovat aikaisempia paremmat. Näin selvitään pienemmällä urasyvyydellä. Lisäksi uutuudessa on ohuempi kudoskerros ja pintakuvio. Tämä tekniikka on tulossa ensimmäiseksi Turnaza Eco-nimisiin renkaisiin.