MAN - Vaihtoautot

Michelin säilytti asemansa maailman arvokkaimpana ja vahvimpana rengasbrändinä, kertoo tuorein raportti maailman johtavalta brändiarviointiyritykseltä Brand Financelta. Michelinin brändiarvo nousi 11 prosenttia, 8,8 miljardiin Yhdysvaltain dollariin, mikä merkitsi kahdeksatta peräkkäistä vuotta kärjessä.

Brändi sai myös alan korkeimman Brand Strength Index (BSI) -pisteytyksen: 92,6 pistettä sadasta. Michelin on Brand Finance Global 500 -listauksessa vuodelle 2025 kaikkien toimialojen 15. vahvin brändi maailmassa.

Brand Financella tehdyn tutkimuksen mukaan ranskalainen jättiyritys saa lähes täydet pisteet tunnettuudesta ja suositteluhalukkuudesta lähes kaikilla markkina-alueilla. Tähän vaikuttaa sen vahva maine laadun, innovaatioiden ja luotettavuuden saralla. Vaikka Michelin pitää kiinni premium-hinnoittelustaan, se voi aiheuttaa haasteita hintaherkillä markkinoilla, joilla kuluttajien voi olla vaikea havaita premium-renkaiden lisäarvoa. Tästä huolimatta brändi säilyttää johtoasemansa laadussa ja luotettavuudessa.

Bridgestone (kasvua 8 %, arvo 8,3 miljardia USD) säilyttää toisen sijansa, kiitos vahvojen tulosten Pohjois-Amerikassa ja jatkuvien investointien premium-sähköautonrenkaisiin. Continental Tires (laskua 16 %, arvo 3,9 miljardia USD) pysyy kolmantena huolimatta jyrkimmästä brändiarvon laskusta kärkikymmenikössä. Tämä heijastaa vuoden 2024 heikompaa liikevaihtokehitystä, Yhdysvaltojen pysyvästi alhaisempia brändivoimapisteitä ja vähemmän lupaavaa markkinanäkymää.

Kaikkiaan 25 suurimman rengasbrändin yhteenlaskettu arvo nousi 5 prosenttia, 38,8 miljardiin dollariin, vaikka autoteollisuuden laajempi kehitys on ollut pääosin pysähdyksissä. Rengasbrändit investoivat voimakkaasti innovaatioihin vastatakseen muuttuviin tarpeisiin, mukaan lukien vihreän rengasteknologian, älykkäiden RFID-renkaiden ja sähköajoneuvoihin suunnattujen tuotteiden kehitys. Sähköistymisen myötä ala on murroksessa: sähköautojen rengashinnat nousevat, kun valmistajat mukautuvat raskaampiin ajoneuvoihin ja vaativampiin suorituskykyvaatimuksiin.

Kärkikymmenikössä Yokohama saavutti nopeimman kasvun, 23 % nousua 1,5 miljardiin dollariin. Kasvua vauhdittivat ennätyksellinen kannattavuus, vahva kuluttajarengasmyynti ja tehokkaat hinnoittelustrategiat.

Kiinalainen Sailun nousi ensimmäistä kertaa kymmenen kärkeen, ohittaen Toyo Tiresin, jonka arvo laski 4 % ja on nyt 852,1 miljoonaa dollaria.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!