Mercedes-Benz on edennyt hitaasti, hyvin perusteellisesti, vaihtoehtopolttoaineilla kulkevilla busseillaan. Se on toistaiseksi keskittynyt kaupunkibusseissa, Citaro-mallistossa, täyssähköön (akku-, vety-), hybridi-dieseliin ja kaasuun.
Nyt on tulossa seuraava askel täyssähkö-intercitybussilla, E-Intourolla.
E-Intouron tuotanto on alkamassa lokakuussa 2025 ja markkinoilletulo 2026 alkuvuodesta. Intouron toimintamatkaksi halutaan jopa 500 km. Sellainen suorituskyky nostaisi sähköbussin hinnan jopa kaksimkertaiseksi verrattuna vastaavaan intercity-dieselbussiin.
Jotta sähkö-intercitybussi olisi kilpailukykyinen kaksi kertaa kalliimpana kuin dieselbussi, sen pitää osoittautua dieseliä kannattavammaksi käytössä, kokonaiskustannuksissa käyttövuosiensa aikana, Mercedes katsoo. Tulevan Intouron katsotaan täyttävän nämä vaatimukset.
Seuraava, kolmas askel, kohdistuu matkabusseihin. Niiltä vaaditaan vielä pitempää toimintamatkaa, ja myös latausinfraa ja latausmahdollsuuksia pitkien matkojen kuljetuksissa. Se tietää vastaavasti kallista perusvarustusta, kallista akkuratkaisua ja kallista hintaa verrattuna vastaviin diesel-matkabusseihin.
Mercedesin arvion mukaan sähkö-matkabussi on vasta 2030 mennessä valmis todistamaan, etää kalliista hankintahinnastaan huolimatta se on kokonaiskustannuksiltaan käyttövuosien varrelle edullisempi vaihtoehto kuin dieselbussi.