Euroopan kuuden suuriman kuorma-autonvalmistajan hintasopimus, kartelli, on toiminut vuodesta 1997 vuoteen 2011 kuorma-autojen ostajille, liikenteenharjoittajille, yrittäjille, kuljetusalalle hintahaitaksi, EU-komissio toteaa. Nyt syyllisiksi todetuille valmistajille sakkorangaistusten kautta kustannushaitaksi - jonka viime kädessä kuorma-autonostajat, liikenteenharjoittajat, yrittäjät, kuljetusala lopulta maksaa nahastaan toisenkin kerran! Viidelle valmistajalle on langetettu yhteensä 2,93 miljardin euron rangaistus. Vain kartellin paljastaja, MAN, säästynee sakkorangaistukselta.
EU-komissio alensi sakkoja sadoilla miljoonilla ( DAF -752 M€, Volvo/Renault -670 M€, Daimler ja Iveco -495 M€). Maksettavaa jäi silti Daimlerille (Mercedes-Benz) yksin peräti 1000 miljoonaa euroa sekä Volvo/Renaultille, DAF:lle ja Ivecolle yhteensä 1930 M€. Scanian kohdalla oikeustoimet jatkuvat.
Kuorma-autojen ostajille avautuu tämän jälkeen mahdollisuus vaatia vahingonkorvauksia rangaistukseen syyllisiksi osoitetuilta valmistajilta. EU:n suurimpiin kuuluvia huolintaliikkeitä on ilmoittanut harkitsevansa oikeustoimiin ryhtymistä.
Erityistä osaa koko toimialalle surullisessa näytelmässä esittää VW-konsernin hyötyautopomo (MAN, Scania) Andreas Renschler. Hän toimi samassa asemassa 2004-2013 Daimlerilla. Katseet kohdistuvat häneen hintakartellin mahdollisena paljastajana - nyt MAN:n puolesta, kenties myös Scanian eduksi.