MAN - Vaihtoautot

DHL Global Forwaringin kuukausittaisen merirahdin markkinatilanteita peilaavan tiedotteen mukaan Kaukoidän tuonnissa kapasiteetti on palautunut lokakuun Golden Weekin jälkeen ennalleen. Ruuhkat kuitenkin jatkuvat edelleen ja laivatilasta on pulaa etenkin tuonnissa Kiinasta Eurooppaan. Myös merirahtihinnat jatkavat nousua. Tilanne tulee todennäköisesti jatkumaan tammikuun lopussa vietettävään kiinalaiseen uuteen vuoteen saakka.

Vientikuljetuksissa Euroopasta Kaukoitään tilahaasteet jatkuvat myös entisellään. Suuri osa varustamoista on ottanut käyttöön kausiluonteisen Peak Season Surcharge (PSS) -maksun, joka vaihtelee 50:stä 150:een USD / TEU varustamosta riippuen. Todennäköisesti ennen vuodenvaihdetta ruuhka vielä pahenee, koska monet yritykset haluavat saada lähetyksensä matkaan vielä kuluvan vuoden puolella

USA:n konttiliikenteessä sekä kalustotilanne että hintataso on säilynyt stabiilina. Valitettavasti ruuhkat USA:n satamissa ja sisämaan liikenteessä jatkuvat edelleen. 
Viennin kuljetustilaukset on vientikohteesta riippumatta syytä tehdä hyvissä ajoin. Tilanpuutetta voi esiintyä sekä Suomesta Euroopan satamiin liikennöivissä feeder-aluksissa että valtamerialuksissa, eniten tietenkin Kaukoidän liikenteessä.