Kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Tourismo RHD matka-ja turistibussi esitellään lokakuussa Kortrijkin kansainvälisessä bussinäyttelyssä.
Ensimmäinen Tourismo tuli markkinoille 1994. Toisen sukupolven Tourismo tuli 2006. Yhteensä Tourismoja on myyty yli 26 000. Viime vuonna niitä myytiin 2097 kappaletta. Mersun matkabussien markkinaosuus Euroopassa on 25%.
Kolmannen sukupolven Tourismoa tulee 12,3- ja 13,1-metrisinä 2-akselisina sekä 13,1- ja 13,9-metrisinä 3-akselisina. Pisimmässä on istuimia 1+1+52, luksuskeittiö ja WC. Korkeutta on 3,61 m.
Kahdessa prototyypissä, jotka esiteltiin eilen Bus&Coach of the Year juryn jäsenille Saksan Mannheimissa, ensimmäinen huomio kiinnittyi valtavankokoiseen tuulilasiin sekä lievästi pyöristettyihin takakulmiin ja katonrajaan. Sillä haetaan selvästi jarruttavan ilmavirtauksen lievennystä. Mersun edustajat kehuvat ilmanvastusta samoilla "huijausluvuilla", joita nähtiin 1980-luvun uusien henkilöautomallien kohdalla. Käteen jää nyt kuitenkin, että Tourismon kohdalla on paneuduttu ankarastikin ilmanvastuksen ja sen myötä polttoainekulutuksen ja vastaavien päästöjen vähentämiseen.
Tulevaan Tourismoon on tarjolla 354 hv:n 7,7 litran OM 936 tai 456 hv:n 10,7 litran OM470 rivikuutonen sekä joko käsivalintainen tai automaattivaihteisto. Ohjaamoja on valittavana Basic+ tai hienompi Confort+. Moottoritienopeuksissa automatiikka alentaa maavaraa.
Vakiovarustukseen kuuluu mm. kaistavahti ja ennakoiva vakionopeussäätö PPC. Lisävarusteena on tarjolla ABA3 automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä.
Hyvän keskellä eräät yksityiskohdat sisätiloissa, tuulilasin pyyhkimissä, ajovaloissa ym. herättivät arvosteluakin. Nähtäväksi jää onko niitä enää kun kolmannen sukupolven Tourismo esitellään virallisesti lokakuussa.
Prototyyppien valokuvaaminen oli ankarasti kielletty esittelyssä pienelle toimittajapiirille. Vakoilukuvia jäädään odottamaan.