Mercedes-Benz Trucks esitteli ensimmäisen akkukäyttöisen eArocs 400 -mallin Bauma-messuilla, joka on johtava rakennus- ja kaivoskoneisiin sekä -laitteisiin keskittyvä näyttely Münchenissä.
Uudessa eArocs 400 -mallissa Mercedes-Benz Trucks hyödyntää keskeisiä komponentteja eActros 600 -mallista. Etuosan laatikon ja voimanulosoton (PTO) lisäksi tämä sisältää myös litium-rautafosfaattikennoihin (LFP) perustuvat akut. Betoniauton toimintasäde on jopa 200 km. Kippiautoversion toimintasäde nousee jopa 240 kilometriin.
Näille akuille on ominaista erityisen pitkä käyttöikä ja poikkeuksellisen suuri käytettävissä oleva kapasiteetti. eArocs 400:ssa on 800 voltin sähköjärjestelmä ja kaksi akkupakettia, joiden asennettu kapasiteetti on 414 kWh. Akut sijaitsevat akkutornissa suoraan ohjaamon takana. eArocs 400 on varustettu tehokkaalla keskusmoottorilla, jossa on 3-portainen vaihteisto, jatkuva teho 380 kW ja huipputeho 450 kW.
Pienimuotoinen sarjatuotanto, noin 150 ajoneuvoa vuodessa, on tällä hetkellä suunnitteilla valituille markkinoille Euroopassa. Ajoneuvo tulee aluksi saataville 32- ja 41-tonnisina versioina 8×4-akselikokoonpanolla, neljällä eri akselivälillä, ja se voidaan rakentaa joko betoniautoksi tai kippiautoksi. Myynnin aloitus on suunniteltu vuoden 2026 ensimmäiselle neljännekselle, ja ensimmäiset toimitukset ajoittuvat vuoden kolmannelle neljännekselle.