Saksalainen Daimler vyöryttää markkinoille uusia Mercedes-sähköautomalleja ja yrittää pysyttäytyä ulkona amerikkalaisen Teslan ja kiinalaismerkkien aloittamasta hintakilpailusta. Samalla rahalla se aikoo tarjota lisää ominaisuuksia, laajempaa jakeluverkostoa ja parempaa asiakaskokemusta.
Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski arvioi, että lännen markkinoille kiihkeästi pyrkivien kiinalaisvalmistajien on haasteellista pärjätä premium-sarjassa. Sen sijaan halvemmissa malleissa ne voivat menestyä selvästi paremmin.
Kiinassa on toista sataa sähköautovalmistajaa, joista suurin osa haluaa laajentua myös Eurooppaan. Osa niistä on täysin valtion ohjauksessa, toinen puoli ”eurokiinalaisia”, jotka ovat perustaneet Eurooppaan kokoonpanolinjoja ja liittoutuneet eurooppalaisvalmistajien kanssa.
Tästä tuore esimerkki on Daimlerin ja Geelyn yhteisyritys Smart, sekä jo aiemmin Geelyn ostama Volvo ja saman konsernin Polestar-täyssähköautot. Esimerkiksi Norjassa kiinalaisten sähköautojen markkinaosuus on jo yli 15 prosenttia.
Sähkömersuja liukuhihnalta
Mercedes-mallien sähköistyminen jatkuu ripeänä niin, että viime vuonna jo 35 prosenttia uusien autojen ostajista tilasi Veholta täyssähkömallin. Espoossa vastaava lukema oli yli 50 prosenttia. Viime vuoden tammi-syyskuussa Mercedes oli edelleen Suomen kolmanneksi myydyin merkki sekä täyssähköautoissa, että ladattavissa hybrideissä.
Täyssähköautoissa omissa lukemissaan tammi-syyskuussa liikkui Tesla kaikkiaan 18 939 myydyllä autolla perässään Volkswagen 10 035:lla ja kolmantena Mercedes 4139 myydyllä autolla. Hybrideissä kärkipaikkaa piti Volvo 27 704 myydyllä autolla perässään BMW 20 274:llä ja kolmantena Mercedes 18 771 hybridimallilla.
Vehon mediapäivässä puhunut Veho Balticsin toimitusjohtaja Andres Aguraiuja totesi, että sähköistyminen on autoalan suurin murros yli sataan vuoteen. Hän huomautti, että Mercedes on pitänyt sanansa, mitä tulee sähköistymisen nopeuteen: saksalaisvalmistaja esitteli konseptisähköauton vuonna 2016, toi ensimmäisen täyssähkömallin tuotantoon 2019, lanseerasi 10 uutta sähköautomallia vuoteen 2022 mennessä ja on kehittänyt suunnitellusti latausinfraa ja -ekosysteemiä.
Mercedes arvioi tällä hetkellä omaavansa markkinoiden laajimman premium-tason sähköautomalliston kaikkiaan 36 ladattavalla mallilla. Viime vuonna täyssähkö- ja ladattavien hybridien osuus Vehon toimittamista uusista autoista oli jo 76,5 prosenttia ja nyt tammikuun alussa ladattavien mallien osuus tilauskannasta oli kivunnut jo lähes 89 prosenttiin.
Käytettyjen autojen vuosi
Suomen henkilöautomyynnin johtaja Kari Halonen luonnehti Veho Suomen päättynyttä vuotta hyväksi: liikevaihto kasvoi 395 miljoonasta 462 miljoonaan euroon ja ensirekisteröintien määrä 263 autolla kaikkiaan 5528:aan. Mercedes säilytti markkinaosuutensa 6,3 prosentissa lievästä laskusta huolimatta.
Erityisesti käytettyjen autojen kauppa kasvoi roimasti edellisvuodesta; viime vuonna takuuhuollettuja Mercedeksiä myytiin yli 2000. Veho luopui lopullisesti muiden merkkien myynnistä ja huollosta vuonna 2021, mikä aiheutti hetkellisen notkahduksen liikevaihtoon, mutta nyt yhtiö on palannut entiselle tasolle pääosin pelkillä Mercedeksillä.
Pakettiautoissa Mercedes on Suomen neljänneksi rekisteröidyin merkki 1506:lla autolla. Markkinaosuus kuitenkin putosi edellisvuoden 17,3 prosentista 13,7 prosenttiin. Sprinterin markkinaosuudeksi Veho laskee lähes 70 prosenttia ilman pick-upeja ja maastureita.
Taksiautoissa Mercedes pitää ykkössijaa noin kolmanneksella uusautomyynnistä. Sprintereiden osuus Vehon taksimyynnistä on kolmannes. Ambulansseissa Veho arvioi Mercedeksen markkinaosuudeksi 74,5 prosenttia, parhaimmillaan se ylitti 80 prosenttia.
Uutuuksia ja faceliftejä
Alkaneena vuonna Veho tuo tarjolle tukun sähköautouutuuksia. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä myyntiin ovat tulossa EQA- ja EQB-mallien facelift-versiot, sekä uusi CLE Coupe ja Cabriolet.
Toisen neljänneksen alussa huhtikuussa myyntiin arvioidaan ehtivän Daimlerin ja kiinalaisen Geelyn puoliksi omistaman yhtiön kaksi Smartia kahdella eri akulla, kaksi- ja nelivetoisina. Kaikki Smartit varustetaan poikkeuksellisen runsaasti. Halvimpien Smartien hinta on lähellä 40 000 euroa, ja Veho lupaa Smartien keskihinnan jäävän alle 50 000 euron; sähköautojen keskihinta Suomessa on tällä hetkellä noin 54 000 euroa.
Smartien lisäksi toisella neljänneksellä myyntiin pyritään saamaan myös Suomessa tehty AMG GT Coupe, V- ja EQV FL, sekä Vito- ja e-Vito FL. Ensimmäinen AMG GT luovutettiin suomalaisasiakkaalle viime marraskuussa. Tämä mallin valmistus on keskitetty Valmet Automotivelle.
Kolmannella neljänneksellä odotettavissa on sähköinen G-malli ja CLE Cabriolet ja neljännellä neljänneksellä täyssähköinen G ja todellista premium-kategoriaa edustava Maybach EQS 680 SUV, joka kamppailee esimerkiksi Bentleyn vastaavien mallien kanssa.
(AutoToday)