MAN - Vaihtoautot

Tulevan CLA-mallin myötä Mercedes jatkaa suuntaustaan kohti sähköistä liikkuvuutta. Kompakti malli on kuitenkin edelleen saatavilla myös polttomoottorilla, nimittäin uudella Kiinassa valmistetulla nelisylinterisellä M 252 perusmoottorilla, joka sisältää kevythybriditeknologian.

Suomeen CLA-malli tulee Suomeen vain täyssähköisenä.

Mercedes-Benz on paljastanut yksityiskohtia uudesta perusmoottoristaan M 252, joka kuuluu uuteen, monikäyttöiseen moottoriperheeseen (Family of Modular Engines). M 252 -moottori nähdään ensimmäisenä uudistetussa Mercedes CLA -mallissa. Se on 1,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori, joka hyödyntää 48 voltin kevythybriditeknologiaa. Miller-sykliin perustuva bensiinimoottori on saatavilla tehoversioina 100 kW/136 hv, 120 kW/163 hv ja 140 kW/190 hv. Lisäksi moottoriin yhdistyy 20 kW/27 hv ja 85 Nm:n sähköinen lisävoima. Voimansiirto tapahtuu uudella kahdeksanvaihteisella kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla (8F-eDCT). Auto on saatavilla etu- tai nelivetona.

Etupoikittain asennettu nelisylinterinen moottori vie vähän tilaa. Sähkömoottori, invertteri ja vaihteisto muodostavat kompaktin yksikön. Sähkömoottorin tuottama energia varastoidaan kuljettajan istuimen alle sijoitettuun 48 voltin litiumakkuun, jonka kapasiteetti on jopa 1,3 kWh. Sähkömoottori tukee bensiinimoottoria matalilla kierrosluvuilla ja mahdollistaa kaupunkiajossa täysin sähköisen ajamisen sekä sähköisen rullauksen jopa 100 km/h nopeudella.

Jarrutusenergian talteenotto toimii yhteistyössä kaikkien kahdeksan vaihteen kanssa. Lisäksi sähkömoottori toimii lähes huomaamattoman start-stop-järjestelmän voimanlähteenä. Uudenlaisen äänieristyksen ansiosta M 252 -moottorin pitäisi olla erittäin hiljainen. Teknisinä erityispiirteinä Mercedes mainitsee täysalumiinisen sylinteriryhmän Nanoslide-teknologialla, sylinterinkannen osittain integroidulla pakosarjalla sekä turboahtimen, jossa on segmenttiahdin.

M 252 -moottoria ei enää valmisteta Saksassa, vaan Kiinassa. Kiinalaisilla on kunnianhimoa olla paitsi akkuteknologian johtajia, myös päihittää Eurooppa polttomoottoritekniikassa. Ensimmäinen malli, jossa moottoria käytetään, on uudistettu CLA, joka lanseerataan kesällä 2025 aluksi täysin sähköisenä versiona. Muutaman kuukauden päästä, arviolta vuoden 2026 alussa, asiakkaille tarjotaan vaihtoehtoisesti myös Euro 7 -normit täyttävää bensiinimoottoriversiota.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!