Mercedes-Benz panostaa voimakkaasti akkuteknologian tuotekehitykseen avaamalla uuden eCampus-osaamiskeskuksen Stuttgart-Untertürkheimissa, missä myös yhtiön johto työskentelee. Tämä keskus keskittyy kennojen ja akkujen kehittämiseen sekä testaamiseen tulevia sähköautomalleja varten. Tavoitteena on luoda huippuluokan kennoja ja akkuja, jotka ilmentävät Mercedes-Benzin DNA:ta parhaimmillaan. Tuotannon tehostaminen edellyttää syvällistä ymmärrystä kennojen kemiasta ja rakenteesta. eCampus vastaa kennojen tuotekehityksestä sekä tuotanto- ja testausprosessien kehittämisestä laajamittaista omaa tuotantoa varten. Uudessa keskuksessa on mahdollista valmistaa vuosittain kymmeniä tuhansia kennoja eri kemiallisilla koostumuksilla tuotekehityksen tarpeisiin.
”Päämäärämme on olla johtava teknologiatoimija sähköisen liikkumisen alalla. Uusi eCampus parantaa mahdollisuuksiamme yltää tähän tavoitteeseen. Kehitystyö auttaa meitä myös alentamaan akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosien aikana”, Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius linjaa.
Mercedes-Benz kehittää parhaillaan useita erilaisia akkukennokemiallisia ratkaisuja. Tällaisia ovat esimerkiksi litiumioni-kenno, joka perustuu korkeaenergisiin silikonipohjaisiin anodeihin sekä innovatiivinen kobolttivapaa katodiratkaisu. Yksi tutkimuskohteista on niin sanottu kiinteän olomuodon akku (solid state battery). Tuotekehityksen päämääränä ovat korkea energiatiheys, entistä nopeampi lataus sekä sitä kautta huippuluokan suorituskyky. Energiatiheys on mahdollista nostaa jopa 900 Wh/l hyödyntämällä silikonianodeja ja kiinteitä elektrolyyttejä. Ratkaisut saadaan hyötykäyttöön Mercedes-Benzin uusissa akkusukupolvissa. Esimakua niistä on saatu jo Mercedes-Benzin VISION EQXX -teknologiaohjelmassa.
eCampuksen rakentamisen tavoitteena hiilineutraalius
Uusi eCampus sijaitsee keskellä Mercedes-Benzin tuotannon ”sydäntä”, vuonna 1904 perustettua Stuttgart-Untertürkheimin tehdasaluetta. Alueella työskentelee yli 23000 työntekijää, joista 14100 tuotannossa. Osaamiskeskuksen tieltä on purettu vanhat tehdasrakennukset 132/1 ja 132/2, joista ensimmäinen rakennettiin jo vuonna 1907 jako- ja kampiakseleiden valmistamiseksi.
Uutta tuotantotilaa on valmiina noin 10 000 neliömetriä, ja kuluvan vuoden loppuun mennessä valmistuu vielä noin 20 000 neliömetrin suuruinen rakennus kenno- ja akkutestauksia varten. Investoinnin kokonaisarvo nousee yli sataan miljoonaan euroon. Mercedes-Benz käyttää tänä vuonna tutkimukseen ja tuotekehitykseen 14 miljardia euroa ja siitä merkittävän osan juuri akkujen ja sähköisten voimalinjojen kehittämiseen.
Uusi osaamiskeskus on merkittävässä osassa Mercedes-Benzin kestävän liiketoimintastrategian toteuttamisessa. Vuoteen 2039 mennessä yhtiön kaikkien uusien ajoneuvojen on määrä olla hiilineutraaleja koko elinkaaren ajan. Mercedes-Benzin oma akkutuotanto sen kolmessa tehtaassa täyttää jo tämän vaatimuksen. Yhtiö toimittaa myös kunnostettuja akkuja sähköautojen varaosiksi kiertotalousperiaatteen mukaisesti. Ajoneuvokäyttöön kelpaamattomia akkuja voidaan hyödyntää sähkön varastoinnissa.
Hiilineutraalius on tavoite myös eCampuksen rakentamisessa. Yhteensä noin 30000 neliömetrin suuruisen osaamiskeskuksen kattopinta-alasta 75 prosenttia on varattu aurinkopaneeleille ja muu kattoala viherrakentamiseen. Rakennusten perustoissa on hyödynnetty purkumateriaaleja kuten kierrätysbetonia. Ilmanvaihto perustuu lämpöpumppuihin, jotka tarvittaessa myös jäähdyttävät sisätilat.
Lyhyesti
- Uusi osaamiskeskus Stuttgartiin akkukennojen ja valmistusprosessien kehittämiseksi
- Ola Källenius: ”Tavoitteena on alentaa akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina”
- Kehitettävät akkuteknologiat tulevat käyttöön tähtimerkin uuden sukupolven sähköautoissa
- eCampus vastaa kennojen tuotekehityksestä sekä tuotanto- ja testausprosessien kehityksestä laajamittaista omaa tuotantoa varten
- Investoinnin kokonaisarvo on yli 100 miljoonaa euroa