MAN - Vaihtoautot


Mercedes-Benzin strateginen yhteistyökumppani, kanadalainen Rock Tech Lithium Inc. perustaa litium-tehtaan Gubeniin Saksan Brandenburgiin.

Mercedes-Benzin strateginen yhteistyökumppani, kanadalainen Rock Tech Lithium Inc. perustaa litium-tehtaan Gubeniin Saksan Brandenburgiin. Vuonna 2026 aloittava tehdas tuottaa akkukelpoista litiumhydroksidia Mercedes-Benzin tulevia sähköautomallistoja varten. Tehtaan kapasiteetti riittää noin 150 000 sähköauton tarpeisiin. Tehtaan avaaminen on osa Mercedes-Benzin tuotantostrategiaa, joka korostaa paikallista, kestävää ja ympäristöystävällistä materiaalituotantoa Euroopan sähköautokannan kasvattamiseksi.

Esimerkiksi litiumhydroksidin valmistuksessa pyritään hiilidioksidineutraaliin tuotantoon vuoteen 2030 mennessä. Samalla aikataululla jopa 70 prosenttia yhtiön omien tehtaiden käyttämästä energiasta on määrä olla uusiutuvaa eli tuuli-, aurinko- tai vesisähköä.

Täyssähköinen eActros 300 selvitti leikiten paluumatkan Rovaniemeltä Stuttgartiin

Mercedes-Benzin onnistuneet sähkökuorma-autojen talvitestit Rovaniemellä päättyivät noin 3000 kilometrin paluumatkaan takaisin yhtiön ”kotipesään” Stuttgartiin. Paluumatka eActros 300 -sähkökuorma-autolla kesti kuusi päivää ja vaati kolme lataustaukoa päivässä noin 150 kilometrin välein. Reitti oli suunniteltu tarkasti ennakolta, ja lataustauot oli laskettu varman päälle auton normaali 220 kilometrin toimintamatka huomioiden. Paluureitti kulki Suomesta Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan keskimäärin 80 kilometrin tuntinopeudella. Realistisen kuvan saamiseksi auton käyttömahdollisuuksista vetoauton perään oli kiinnitetty 25-tonninen perävaunu.

Matkalla kerättiin kokemusta maastoiltaan ja ilmasto-oloiltaan hyvin vaihtelevista reiteistä, rekuperaation toiminnasta sekä latausmahdollisuuksista. Autoa ladattiin ilman ongelmia reitin DC-suurteholatureista, ja esimerkiksi auton hytin todettiin lämpiävän tehokkaasti kylmälläkin säällä. ”Matka Rovaniemeltä Stuttgartiin osoitti, että eActros 300 selvitti vetoautona kaikki sille asetetut haasteet, koskivatpa ne sitten energiatehokkuutta, latausta, ajomukavuutta tai -turvallisuutta”, Mercedes-Benz Truckin testaustoiminnan johtaja, Dr. Christof Weber kiteyttää. eActros sähkökuorma-auton sarjatuotanto käynnistyy ensi syksynä. 

60 vuotta klassikosta: Mercedes-Benz 230 SL esiteltiin maaliskuussa 1963

Geneven autonäyttely maalikuussa 1963: Mercedes-Benz esittelee uutuusmallin, josta on tuleva välitön menestys, 230 SL:n (W 113). Auto valmistetaan kahdeksan vuoden ajan kolmena mallina (230 SL, 250 SL ja 280 SL) ja kolmella eri moottorilla. Aikanaan äärimmäisen mukava, 2-paikkainen malli saa pian lempinimen ”Pagoda”, koska valinnaisvarusteena saatava kovakatto vie ajatukset kohti aasialaisen temppelin kattomuotoilua. Auton päämuotoilija Friedrich Geigerin työn täydentää Paul Bracq, joka suunnittelee mallin avautuvan coupé-katon.

Mercedes-Benz 230 SL avasi uuden luvun myös ajoneuvoturvallisuudessa. Kyseessä oli ensimmäinen urheiluauto, jossa on vahvistettu matkustamo ympärillään joustavat törmäysvyöhykkeet edessä ja takana. Valinnaisvarusteena oli saatavana neliportainen automaattivaihteisto. Jo 230 SL -mallissa on levyjarrut edessä, ja vuonna 1967 esitellyssä 250 SL-versiossa levyjarrut on lisätty myös taka-akselille. ”Pagoda” esiintyy menestyksellisesti myös moottoriurheilussa, kun autolla voitettiin yli 5000 kilometrin matka-ajo Spa-Sofia-Liège-reitillä elokuussa 1963.

Daimler Truck ja Siemens yhteistyöhön digitaalisen suunnittelualustan kehittämisessä

Daimler Truck AG ryhtyy yhteistyöhön Siemens Digital Industries Software -yksikön kanssa päämääränä kehittää uusi digitaalinen suunnittelualusta. Se perustuu Siemensin Xcelerator -ohjelmistoperheeseen ja palveluihin. Valmis alusta tarjoaa Daimler Truckille keinon tutkia ja testata tulevia ajoneuvoinnovaatioita, tehostaa omaa tuotekehitystään sekä erilaisia huolenpito- ja teknisiä palveluitaan, joita liitetään tulevaisuuden kuorma- ja linja-autoihin. Uusi digitaalinen alusta otetaan käyttöön maailmanlaajuisesti Daimler Truckin tuotekehityskeskuksissa sekä liiketoiminta-alueilla. ”Päämääränä on luoda Daimler Truckin globaali IT- ja suunnitteluympäristö. Näin voimme hyödyntää kaikkein kehittyneimpiä teknologioita hahmotellessamme tulevaisuuden liikennettä ja edistääksemme asiakkaidemme menestystä”, Daimler Truckin teknologia-alasta vastaava johtaja Dr. Andreas Gorbach määrittää.

DB Schenker solmi aiesopimuksen sadan eActros LongHaul  kuorma-auton hankinnasta

DB Schenker on solminut Daimler Truck AG:n kanssa aiesopimuksen sadan pitkän matkan tavarakuljetuksiin tarkoitetun täyssähköisen Mercedes-Benz eActros LongHaulin tilaamisesta. Kaukokuljetuksiin tarkoitetussa kuorma-automallissa on yhteensä 600 kWh:n akkukapasiteetti jaettuna kolmeen erilliseen akkuyksikköön. Akut edustavat LFP- eli litium-rautafosfaattiteknologiaa. Auton kaksi sähkömoottoria sekä uusi e-akseli takaavat 400 kW:n jatkuvan ja 600 kW:n hetkellisen huipputehon. Lataus riittää noin 500 kilometrin ajoihin, ja niin sanotun megawattilatauksen ansiosta akut täyttyvät 30 minuutissa 20:stä 80 prosentin varaustasolle. Mercedes-Benz eActros LongHaulin sarjatuotanto alkaa ensi vuonna.

Mercedes-Benz on aiemmin solminut sopimuksen 50 eActros Long Haul kuorma-auton toimittamisesta Tevex Logisticsille sekä Dachser Groupille Saksaan. Mercedes-Benz eActros LongHaulin sarjatuotanto alkaa ensi vuonna.

Lisätietoja

- Mercedes-Benz turvaa sähköautovalmistuksen kestävää raaka-ainepohjaa
- Täyssähköinen eActros 300 selvitti leikiten paluumatkan Rovaniemeltä Stuttgartiin
- 60 vuotta klassikosta: Mercedes-Benz 230 SL esiteltiin maaliskuussa 1963
- Daimler Truck jaSiemens yhteistyöhön digitaalisen suunnittelualustan kehittämisessä
- DB Schenker solmi aiesopimuksen sadan eActros LongHaul  kuorma-auton hankinnasta

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!