Mercedes-Benz Trucks esitteli tämän vuoden Baumassa omalla messuosastollaan eArocs 400:n Liebherrin ”kevytrakenteisella” hydraulikäyttöisellä HTM 905 -betonisekoittimella. HTM 905, jonka nimellistäyttö on 9 kuutiometriä, on osa yhtiön nykyistä kuorma-autosekoittimien sukupolvea.
Kestävä, vahva ja tehokas vaativissakin käyttöolosuhteissa, niin maastossa kuin tielläkin: Mercedes-Benz Trucksin Arocs on näillä ominaisuuksilla ollut yksi tärkeimmistä pelureista rakennussektorin kuljetuksissa jo vuosia.
Nyt tarjolle tulee uusia ominaisuuksia, kun uuden eArocs 400:n myötä Mercedes-Benz Trucksin koetusta työhevosesta tulee saataville ensimmäinen akkukäyttöinen versio. Paikallisesti CO2-vapaan ja hiljaisen sähköauton maailman ensi-iltaa juhlittiin Baumassa 7.-13. huhtikuuta.
Mercedes-Benz Trucks korosti messutapahtmassa jälleen kerran innovaatioita, joita yhtiö käyttää edistääkseen alan siirtymistä CO2-neutraaleihin ajoneuvoihin ja sitä kuinka nämä ratkaisut hyödyttävät nyt myös rakennusteollisuutta.
Tällä hetkellä eArocs 400 -mallista kaavaillaan vuosittain pientä 150 ajoneuvon sarjaa valituille EU30-markkinoille. Ajoneuvo on aluksi saatavana 8x4-akselistoratkaisuna joko 32- ja 41-tonnisena versiona neljällä eri akselivälillä. eArocs 400:n on mahdollista varustella päälirakennusvaiheessa joko betoninsekoittimella tai kippiautoksi. Mallisto kattaa siis tärkeimmät katuverkolla suoritettavan rakennusliikenteen käyttösovellukset. Paikallisen CO2-neutraaliutensa ansiosta eArocs 400 soveltuu kantakaupunkialueiden vähä- ja nollapäästövyöhykkeillä tapahtuvaan operointiin ja sopeutuu alhaisten melupäästöjensä vuoksi myös meluherkkiin ympäristöihin, kuten asuinalueille, sairaaloiden, koulujen ja päiväkotien ympäristöön sekä yöaikaan tapahtuvaan toimintaan rakennustyömailla. eArocs-malliston myynnin on määrä käynnistyä vuoden 2026 ensimmäisellä neljänneksellä ja ensimmäisten toimitusten vuoden 2026 kolmannella neljänneksellä.
"Uuden eArocs 400:n myötä Mercedes-Benz Trucks mahdollistaa rakennusteollisuuden kaluston sähköistyksen, mikä on erityisen tärkeää taloudellemme ja yhteiskunnallemme. Jakeluliikenteen ja kaukokuljetusten jälkeen jatkamme sähkökäyttöisten ajokkien tuotevalikoimamme laajentamista. Nyt on ratkaisevaa, että poliitikot edistävät latausinfrastruktuurin laajentamista ja luovat puitteet näiden ajoneuvojen taloudelliselle käytölle, korostaa Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Achim Puchert.
Päivittäisiin tarpeisiin riittävä teho ja kantama
Mercedes-Benz Trucks hyödyntää eActros 600:n avainkomponentteja eArocs 400:ssa. Ohjaamon alta löytyvän ”etulaatikon” ja voimanoton (PTO) lisäksi näihin lukeutuvat litiumrautafosfaattikennoteknologiaan (LFP) perustuvat akut. Niille on ominaista ennen kaikkea pitkä käyttöikä ja korkea käyttökelpoinen akkukapasiteetti. Huomattavasti paremman hyötysuhteensa ansiosta eArocs 400:n kerrottiin olevan vähintään 50 prosenttia vastaavaa dieselautoa energiatehokkaamman. Sen käyttöjännite on 800 volttia ja kahden akkupaketin, jotka on sijoitettu ohjaamon takana olevaan akkutorniin kapasiteetti on 414 kWh.
Betonikuljetuksiin käytettävien ajoneuvoversioiden toimintasäde on jopa 200 kilometriä ilman välilatausta. Tämän sektorin asiakkaathan ajavat tyypillisesti yhdessä vuorossa ja käyttävät pääasiassa asfalttiteitä, päivittäisen ajomatkan jäädessä keskimäärin alle 100 kilometrin. Tämä tekee sähkökuorma-autosta ihanteellisen tähän käyttösovellukseen.
Kippiautoratkuina toimintasäde ilman välilatausta kasvaa jopa 240 kilometriin. eArocs 400 voidaan ladata jopa 400 kW:lla tavallisen CCS2-latauspistorasian kautta, joka löytyy ajoneuvon molemmilta puolilta. Ajokin kaksi akkupakettia vaativat noin 45 minuuttia latautuakseen 20–80 prosenttiin. eArocs 400:n kolmiportaisella vaihteistolla varustettu keskussähkömoottorin jatkuva teho on 380 kW teho ja huipputeho 450 kW. eArocsiin valitun voimalinjaratkaisun kanssa Arocsin testattuja ulkoisia planeetta-akselistoja voidaan jatkossakin käyttää rakennustyömailla tarvittavan maavaran ja maastoliikkuvuuden varmistamiseen ja tarjoamiseen. Sähköinen voimalinja integroidaan Tonavan varrella Vilshofenissa toimivan Paul Groupin toimesta Mercedes-Benzin Wörthin tehtaan valmistamaan perusajoneuvoon.