Kalifornian ja Nevadan osavaltiot ovat ensimmäisinä hyväksyneet Tason 3 autonomisen ajamisen järjestelmän maantiekäyttöön Yhdysvalloissa. Kyseessä on Mercedes-Benzin kehittämä Drive Pilot -järjestelmä, joka huolehtii itsenäisesti tietyistä ajotehtävistä matkan aikana.
Mercedes-Benz on ensimmäinen automerkki, joka kykenee valmistamaan hyväksytysti matkaa taivaltavan Tason 3-järjestelmällä varustetun auton. Ensimmäiset Drive Pilotilla varustetut EQS-sedanit toimitetaan asiakkaille loppuvuoden aikana. Toimitukset jatkuvat alkuvuonna, kun uusimpia mallivuoden 2025 EQS- ja S-sarjan sedaneita aletaan toimittaa tilaajilleen kahdessa osavaltiossa.
Koska maantieliikennettä koskeva lainsäädäntö ja säännökset päätetään USA:ssa paikallistasolla, Mercedes-Benz neuvottelee jatkossa muidenkin osavaltioiden kanssa Drive Pilotilla varustettujen automallien myynnin laillistamisesta. Tätä ennen Drive Pilot on hyväksytty liikennekäyttöön Saksassa, ja Kiinassa neuvottelut asiasta ovat käynnistymässä.
”Drive Pilot on maailman ensimmäinen ja ainoa apujärjestelmä, joka mahdollistaa ehdollisesti autonomisen ajamisen ja on tyyppihyväksytty tähän käyttöön. Se perustuu auton sensorien ja antureiden tuottaman monipuolisen tiedon yhtäaikaiseen turvalliseen hyödyntämiseen. Koska turvallisuus on yksi Mercedes-Benzin ydinarvoista, tämän tiedon vastuullinen käyttö on avainasemassa asiakkaidemme ja yhteiskuntien luottamuksen voittamisessa”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Markus Schäfer kommentoi.
Drive Pilot on tarkoitettu helpottamaan ajamista vilkkaassa valtatieliikenteessä. Kun järjestelmä on aktivoitu, se säätää nopeutta ja etäisyyttä muihin ajoneuvoihin ja pitää auton omalla kaistalla. Kuljettaja voi tällöin käyttää auton näytöiltä toimintoja ja kuvakkeita, joiden käyttö on yleensä ajamisen aikana kielletty.
Drive Pilot hyödyntää toiminnoissaan muun muassa LiDar-tutkan, takaikkunakameran, hälytysajoneuvojen äänet havaitsevien mikrofonien sekä tien kosteussensorien tuottamaa dataa.
Järjestelmän lisähinta alkaa noin 2500 dollarista. Tässä vaiheessa Drive Pilot -ajaminen toimii 60 kilometrin tuntinopeuksiin saakka, mutta Mercedes-Benzin pyrkimyksenä on kasvattaa toiminta-alue ensin 90 km/h:n ja lopulta aina 130 km/h:n nopeusalueelle asti.