Uusi Mercedes-Benz Group AG keskittyy henkilö- ja pakettiautoihin sekä sähköistymiseen. Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler AG muuttaa nimensä Mercedes-Benz Group AG:ksi tiistaista 1. helmikuuta alkaen. Jo tätä aikaisemmin Daimler Truck on eronnut emoyhtiöstä itsenäiseksi, kuorma-autoihin keskittyväksi yhtiöksi. Kansainvälisesti nimenmuutos toteutui jo hieman aikaisemmin, Mercedes-Benzille tärkeänä vuosipäivänä 29.1. – samana päivänä, jona Carl Benz jätti patenttihakemuksen ensimmäisestä automallistaan 136 vuotta sitten 1886. Mercedes-Benz Group AG:n tuotemerkkejä ovat Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach ja Mercedes-EQ.
Uusi Mercedes-Benz Group AG keskittyy jatkossa täysin henkilö- ja pakettiautoliiketoimintaan, sähköistymiseen sekä autonomisten ajoneuvojen kehitysmahdollisuuksiin. Yksi askel tähän suuntaan on Mercedes-Benzin osakkuus akkukennovalmistaja ACC:ssä (Automotive Cells Company) yhdessä Stellantis-konsernin ja energiayhtiö Totalenergiesin kanssa. Mercedes-Benz on sitoutunut muuttumaan täysin sähköiseksi automerkiksi vuosikymmenen loppuun mennessä niillä markkina-alueilla, jossa olosuhteet ja kysyntä sen mahdollistavat. Terminä sanapari ”sähköinen automerkki” pitää Euroopassa sisällään ladattavat hybridit ja täyssähköautot.
Mercedes-Benz muuttaa Berlin-Mirenfeldin tehtaansa uusien sähkömoottorien tuotantolaitokseksi. Kyseessä on valmistajan vanhin kokoonpanotehdas, joka aikaisemmin on tuottanut 6-sylinterisiä dieselmoottoreita. Uudet sähkömoottorit on kehitetty Mercedes-Benzin ja brittiläisen YASA-yhtiön yhteistyönä ja ovat tyypiltään aksiaalivuomoottoreita. Teknologian etuna ovat muun muassa pieni fyysinen koko, laaja skaalattavuus eri käyttötarkoituksiin, hyvät vääntöominaisuudet ja jopa 7 prosenttia parempi sähköauton kantama verrattuna nykyisiin sähkömoottorityyppeihin. Mercedes-Benz käyttää moottoreita tulevissa sähköautomallistoissaan.
Mercedes-Benz Cars toimitti asiakkaille viime vuonna 2 427 686 henkilö- ja pakettiautoa (–4 %). Henkilöautoja niistä oli 2 054 962 (–5 %). Globaalista puolijohdepulasta johtuvien toimitusvaikeuksien leimaaman vuoden ilonaiheita oli plug-in-hybridi- ja täyssähköautojen erittäin voimakas kysyntä: näitä malleja toimitettiin yhteensä 227 458 kappaletta (+ 69,3 %), joista Mercedes-EQ-sähköautomalleja oli 48 936 (+ 154,8 %). Elokuussa ensiesitellyn EQS:n tilausmäärä oli vuoden loppuun mennessä 16 370 kappaletta.
Sähköistettyjen autojen vanavedessä kasvoi monen ylemmän hintaluokan automallin kysyntä. S-sarjan autoja myytiin yhteensä 87 064 kappaletta (+ 40 %), Mercedes-AMG-malleja yhteensä 145 979 (+ 16,7 %), Mercedes-Maybach-loistoautoja 15730 (+50,7 %) ja G-sarjan autoja uusi ennätysmäärä 41 174 kappaletta. Mercedes-Maybachin suosiota kuvaa se, että autoja myytiin Kiinassa yli 900 kappaleen kuukausivauhdilla.
Mercedes-Benzin pakettiautoja myytiin vuonna 2021 yhteensä 334 210 kappaletta (+ 2,6 %). Kysyntä oli voimakkainta vuoden ensimmäisen puoliskon aikana ja erityisen vilkasta Kiinassa (+ 11,3 %) ja Yhdysvalloissa (+ 4,8 %). Euroopassa myynti kasvoi nopeimmin Espanjassa, peräti 23,2 prosenttia. Loppuvuoden toimituksia hidastivat pullonkaulat puolijohdetoimituksissa. Maailmanlaajuisesti Mercedes-Benz toimitti asiakkailleen yli 9000 sähköpakettiautoa. Viimeisellä vuosineljänneksellä myyntiin pääsi Euroopassa myös täysin uudistunut Citan, joka heti ensiesittelynsä jälkeen palkittiin myös International Van of the Year 2022 -tunnustuksella.
Daimler Truck sai hyvän alun itsenäiselle toiminnalleen viime vuoden myyntiluvuista. Yhtiö toimitti vuoden 2021 aikana 455 000 ajoneuvoa, mikä on 20 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 yhteensä 378 290 kappaleen toimitusmäärä. Mercedes-Benz-merkkisten kuorma-autojen toimitukset lisääntyivät vastaavasti eli 141 000 autoon 118 000:sta vuonna 2020 (+ 20 %). Muut yhtiön edustamat merkit ovat Trucks North America (Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses), Trucks Asia (FUSO, BharatBenz) sekä Buses (Mercedes-Benz ja Setra). Voimakkain kaikista ryhmistä kasvoi Trucks Asia, noin 30 prosenttia.
Mercedes-Benz ja teknologiayhtiö ProLogium ovat käynnistäneet yhteistyön, jonka puitteissa yhtiöt varautuvat tulevaan akkuteknologiaan ja sähköisen liikenteen yleistymiseen. Yhtiöt alkavat kehittää yhdessä kennoja, joita käytetään uuden sukupolven akuissa (solid-state batteries, SSD). Tavoitteena on, että kiinteäelekrolyyttiset SSD-akut yleistyvät Mercedes-Benzin automallistossa kuluvan vuosikymmenen jälkipuoliskolla. ”Uusi teknologia mahdollistaa akkujen koon pienentämisen ja sitä kautta akuston keventämisen”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Markus Schäfer perustelee uuden teknologian tarvetta. Arvion mukaan SSD-akuilla saavutetaan jatkossa jopa kaksi kertaa pidempi sähköauton toimintamatka kuin perinteisellä litiumioniteknologialla. Lisäksi akkujen kokoa on helppo skaalata tarpeen mukaan.