MAN - Uudet autot


Mercedes-Benzin ELF on liikkuva latauslaboratorio, joka näyttää, miten tulevaisuuden sähköautot eivät vain lataudu, vaan toimivat myös energiavarastoina.

Mercedes-Benz esitteli uuden ELF-konseptinsa (*Experimental Lade Fahrzeug*), joka toimii kirjaimellisesti liikkuvana latauslaboratoriona. Sen avulla valmistaja näyttää, millaisia mahdollisuuksia tulevaisuuden sähköautot tarjoavat – eivät vain liikkumiseen, vaan myös energian varastointiin ja jakamiseen.

ELF on rakennettu Mercedes-Benz EQV:n pohjalle, ja siihen on koottu kaikki kuviteltavissa olevat lataustekniikat. Auto demonstroi, miten ajoneuvot, infrastruktuuri ja energiantuotanto voivat sulautua yhteen älykkääksi järjestelmäksi. Ajatus ei ole kaukainen utopia: pian sähköautojen suuria akkuja voidaan hyödyntää energiavarastoina, jotka pystyvät pitämään kokonaisen omakotitalon sähkön varassa useita päiviä.

Auto voimalaitoksena

Yksi ELF:n keskeisistä tutkimusalueista on kaksisuuntainen lataus. Auto voi ottaa vastaan sähköä mutta myös palauttaa sitä takaisin – taloon (*Vehicle-to-Home*), sähköverkkoon (*Vehicle-to-Grid*) tai suoraan laitteisiin (*Vehicle-to-Load*). Käytännössä tavallinen sähköauto voi toimia talon varavoimana useiksi päiviksi. Älykkään ohjauksen avulla sähköä voidaan varastoida silloin, kun se on edullista tai itse tuotettua, ja käyttää myöhemmin tai myydä takaisin verkkoon.

Mercedes-Benz valmistautuu tuomaan kaksisuuntaisen latauksen palvelut markkinoille jo ensi vuonna Saksassa, Ranskassa ja Iso-Britanniassa. Uusi *MB.CHARGE Home* -konsepti yhdistää auton, latausaseman, vihreän sähkön ja energiamarkkinat yhdeksi ekosysteemiksi.

Kaksoissalamalaitteet

ELF:ssä on käytössä sekä Megawatt Charging System (MCS) että Combined Charging System (CCS). Yhdistelmä mahdollistaa erittäin nopeat latausajat: ELF kykenee jopa 900 kW:n lataustehoon, mikä riittää 100 kWh:n lataukseen vain kymmenessä minuutissa.

MCS on kehitetty raskaalle kalustolle, mutta ELF:n avulla sitä testataan myös henkilöautopuolella. Tuloksia on jo hyödynnetty esimerkiksi *Concept AMG GT XX* -mallissa, joka saavutti yli 1 000 kW:n latausennätyksen.

Langaton ja automatisoitu tulevaisuus

ELF toimii myös koealustana langattomalle lataukselle. Induktiivinen tekniikka siirtää energiaa maahan upotetulta levykkeeltä ilman kaapeleita 11 kW teholla. Ratkaisu on erityisen houkutteleva ahtaisiin autotalleihin, ajoneuvokantoihin ja kaupunkikäyttöön, missä latauksen toivotaan olevan mahdollisimman vaivatonta.

Toinen vaihtoehto on konduktiivinen lataus: auto pysäköidään tarkasti tietyn pinnan päälle, jolloin lataus käynnistyy automaattisesti ilman kuljettajan toimia. Mercedes-Benz kehittää myös robotisoituja latausratkaisuja, joissa robottivarsi yhdistää auton ja aseman kaapelin. Näin mahdollistetaan ultrasalamalaturit ilman raskaita kaapeleita – ja luodaan pohjaa täysin automatisoiduille latauspuistoille.

Katse sähköiseen tulevaisuuteen

ELF ei ole pelkkä tutkimusprojekti, vaan Mercedes-Benzin visio siitä, mitä sähköinen tulevaisuus voi olla. Tulevaisuudessa auto ei pelkästään kuljeta, vaan myös ajattelee, varastoi ja jakaa energiaa sekä toimii osana laajempaa ekosysteemiä. Lataamisesta halutaan tehdä saumatonta, kestävää ja lähes näkymätöntä.

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!