
Klikkaa kuvaa, niin näet sen suurempana.
Mercedes-Benz Actros on saavuttanut korkeimman mahdollisen viiden tähden luokituksen Euro NCAP:n Safer Trucks -arvioinnissa.
Tämä tekee siitä toisen osallistujista, joka saa huipputuloksen – ensimmäisenä tähän ylsi Volvo viime vuonna.
Vuonna 2025 tehdyssä testissä Actros sai parannetun arvion verrattuna vuoden 2024 tuloksiin, jolloin se jäi kolmeen tähteen. Erityisesti matalimmalla ohjaamolla varustettu Actros sai nyt viisi tähteä parannetun turvallisuusvarustelun ja järjestelmien ansiosta. Kaksi muuta mallia (Actros F ja Actros L ProCabin) saivat neljä tähteä heikomman näkyvyyden vuoksi, mutta kaikki kolme saivat myös CitySafe-merkinnän, joka kertoo soveltuvuudesta kaupunkiliikenteeseen.
Testin taustaa:
- Euro NCAP testasi kymmenen suosittua kuorma-automallia, jotka kattavat noin 95 % Euroopan markkinoista.
- Testissä arvioitiin kolmea osa-aluetta: turvallinen ajo, onnettomuuksien välttäminen ja jälkiturvallisuus (esim. pelastustiedot ja poistuminen ajoneuvosta).
- Kahdeksan ajoneuvoa sai CitySafe-luokituksen, joka kertoo hyvästä soveltuvuudesta kaupunkien haasteisiin.
Muita huomioita vuoden 2025 testeistä:
- Volvo FM ja FH Aero pitivät viiden tähden ja CitySafe-luokituksensa.
- Renault T paransi turvallisuuttaan lisäämällä pyöräilijähavainnon käännöksissä – tuloksena 4 tähteä ja CitySafe.
- Scania R nousi kolmeen tähdestä neljään, G-sarja piti neljä tähteään ja CitySafe-luokituksen.
- DAF XF sai kolme tähteä ja CitySafe-luokituksen – lähes kaikki turvallisuusvarusteet ovat vakiovarusteena.
- MAN TGX sai kolme tähteä, mutta jäi ilman CitySafe-luokitusta heikon näkyvyyden vuoksi.
Turvallisuuden merkitys:
Vaikka raskaat ajoneuvot muodostavat alle 3 % ajoneuvokannasta Euroopassa, ne ovat osallisina 15 %:ssa liikennekuolemista. Vain 11 % kuolonuhreista on kuorma-auton matkustajia – suurin osa on muiden ajoneuvojen kuljettajia, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.
Euro NCAP:n SAFER TRUCKS -aloite pyrkii parantamaan kuorma-autojen turvallisuutta tukien samalla niiden tärkeää roolia EU:n logistiikassa.
Tulevaisuus:
Vuoden 2028 testikierros tuo mukaan törmäystestit, jotka keskittyvät passiiviseen turvallisuuteen – erityisesti henkilöautojen matkustajien suojelemiseen kuorma-auto-onnettomuuksissa.



