24:stä eurooppalaisesta kuorma-auto- ja logistiikkalehden toimittajasta koostuva International Truck of the Year -raati on valinnut Mercedes-Benzin uuden Actroksen vuoden 2020 kansainväliseksi kuorma-autoksi. Arvostetun palkinnon otti vastaan Mercedes-Benz Trucksin tuotesuunnittelupäällikkö Uwe Baake Solutrans-tapahtuman lehdistöpäivänä Lyonissa, Ranskassa.
Saksalaisvalmistajan lippulaiva voitti 121 äänellä vahvat kilpailijansa: äskettäin lanseeratun Ivecon S-Wayn ja Volvo Trucksin polttoainetaloudellisen FH I-Saven. International Truck of the Year -sääntöjen perusteella palkinto jaetaan kuorma-autolle, joka on tuotu markkinoille viimeisen 12 kuukauden aikana, ja joka on antanut suurimman panoksen tieliikenteen tehokkuuteen. Arvostelussa otetaan huomioon useat tärkeät perusteet, kuten tekniset innovaatiot, mukavuus, turvallisuus, ajettavuus, polttoainetalous, ympäristöjalanjälki ja omistamisen kokonaiskustannukset (TCO).
Mercedes-Benz on parantanut edellisen mallinsa vahvuuksia ja valmistanut uuden kuorma-auton, joka saa aikaan merkittäviä parannuksia tärkeillä aloilla; kuten osittaisessa automatisoidussa ajossa, vakionopeudensäätimen laajennetuissa ominaisuuksissa ja vaihteiston toiminnassa. Kuorma-auton digitaaliset järjestelmät sekä useat huipputekniset turvajärjestelmät toimivat sulavasti yhdessä kuljettajan kanssa.
Laajemmassa koeajossa Etelä-Espanjassa tuomariston jäsenet arvostivat uutta Active Drive Assist -järjestelmää, joka tietyissä käyttöolosuhteissa voi hoitaa kuorma-auton pitkittäis- ja sivuttaisohjauksen, mikä mahdollistaa osittain automatisoidun ajon kaikilla nopeusalueilla. IToY:n jäsenistö kiitteli uuden Actrosin ennakoivan voimansiirron laajennettuja toimintoja (PPC) ja täysin digitaalista Multimedia-ohjaamoa, joka korvaa perinteisen mittariston. PPC:tä voidaan nyt käyttää myös mutkittelevilla ja vaihtelevilla teillä, säästäen polttoainetta ja vähentäen kuljettajan työtaakkaa.
Tuomaristo kiitti myös MirrorCam-järjestelmän toimintaa, joka korvaa perinteiset ulkopuoliset taustapeilit ja avustaa kuljettajaa tehokkaasti auton liikuttelussa, kääntämisessä tai kaistan vaihtamisessa. Uusi ratkaisu ei vain paranna näkyvyyttä, vaan tarjoaa myös aerodynaamisen hyödyn.
Vuoden kansainvälisen kuorma-auton tuomariston puheenjohtaja Gianenrico Griffini tiivisti toimittajien mielipiteet sanomalla; Uuden Actrosin myötä Mercedes-Benz on esitellyt raskaan kuorma-auton, joka edustaa uusinta huipputeknologiaa ja näyttää tulevaisuuden kehityssuunnan yhä autonomisempiin ajoneuvoihin.
Suomea ITOY-tuomaristossa edusti Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Martti Peltonen.