MAN - Vaihtoautot

Kotimaisessa autoteollisuudessa ja Mercedes-Benzin historiassa avataan tänään aivan uusi luku, kun huipputehokkaan Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé -mallin valmistus käynnistyy Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa. Malliston johtotähti on nykyisten plug-in-hybridiautojen kärkituote, GT 63 S E Performance -malli. Se perustuu taka-akselille sijoitettuun 150 kW:n (204 hv) tehon tuottavaan sähkömoottoriin ja Mercedes-AMG:n itse kehittämään litiumioniakkuun. Akun jatkuva teho on 70 kW ja hetkellinen huipputeho 150 kW. F1-autojen tapaan akku on suunniteltu nopeaan energianvarastointiin ja luovutukseen. Sähköllä voi ajaa noin 12 kilometriä, mikä riittää liikkumiseen esimerkiksi asuinalueilla ja kaupunkien keskustoissa. 4-litraisen V8-biturbomoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on 620 kW (843 hv) ja kokonaisvääntö yli 1400 newtonmetriä.

Polttomoottorin sijoittaminen etuakselille ja sähköisen voimayksikön paikka taka-akselilla varmistaa autolle optimaalisen painonjakauman, parhaat mahdollisuudet vääntöominaisuuksien hyödyntämiseen sekä ensiluokkaisen ajomukavuuden ja -dynamiikan. Vakiovarusteita ovat AMG Ride Control + -alusta, keraamiset AMG-komposiittijarrut sekä MBUX-multimediajärjestelmä.

AMG:n 400-volttisessa akussa hyödynnetään innovatiivista suorajäähdytystä. Jäähdytysneste kiertää kaikkien 560 akkukennon ympärillä ja jäähdyttää niitä yksitellen. Jäähdytysnesteen tilavuus on 14 litraa. Sähköpumpun ylläpitämä nestekierto takaa, että akku säilyy koko ajan noin 45 asteen optimaalisessa käyttölämpötilassa. Kompakti akku painaa vain 89 kiloa, ja törmäysturvallisuuden takaamiseksi se on ympäröity lujalla alumiinikehikolla.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performancen tekniset tiedot:

Teho (yht.)

620 kW (843 hv)

Vääntö (yht.)

1010–1470 Nm

Polttomoottori

4-litrainen V8 biturbo

Iskutilavuus

3982 cm3

Polttomoottorin teho

470 kW (639 hv)/5500–6500 r/min

Polttomoottorin vääntö

900 Nm/2500–4500 r/min

Sähkömoottorin teho

150 kW (204 hv)

Sähkömoottorin vääntö

320 Nm

Vaihteisto

AMG Speedshift MCT 9G

Kulutus (WLTP; painotettu)

7,9 l/100 km

CO2-päästöt (painotettu)

180 g/km

Sähkönkulutus

12 kWh/100 km

Akku

6,1 kWh

Toimintamatka sähköllä

12 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

2,9 s.

Huippunopeus

316 km/h

Omamassa 

2380 kg

Mercedes-AMG GT 63 S E Performancen tekniset tiedot:

Jatkossa kaikki Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé -mallit valmistetaan Uudessakaupungissa, jossa tuotanto työllistää noin 200 henkilöä. Kahdeksansylinterisen moottorin lisäksi mallistoon kuuluu kaksi 6-sylinteristä kevythybridivaihtoehtoa: Mercedes-AMG GT 43 4Matic+ sekä Mercedes-AMG GT 53 4Matic+. Niiden teholukemat ovat vastaavasti 270 kW (367 hv; 500 Nm) + 16 kW (22 hv) sekä 320 kW (435 hv; 520 Nm) + 16 kW (22 hv). Voimanlähteenä on 3-litrainen biturbomoottori. Molempien mallien kulutus- ja päästölukemat ovat identtiset 9,5 /100 km ja 215 g/km. Vakiovarustukseen kuuluvat esimerkiksi AMG Speedshift TCT 9G -automaattivaihteisto, AMG Ride Control -alusta, AMG:n 19-tuumaiset kymmenpuolaiset kevytmetallivanteet, Multibeam Led -ajovalot, sähkötoiminen kattoluukku ja älypuhelimen langaton lataus. Muut mallit ovat Suomessa ovat: Mercedes-AMG GT 43 4Matic+ ja Mercedes-AMG GT 53 4Matic+.

Vuonna 2013 käynnistyneen tuotantoyhteistyön aikana Valmet Automotive on valmistanut Mercedes-Benzille jo yli 750000 ajoneuvoa, muun muassa A- ja GLC-sarjan autoja. Tehdas valmistaa Mercedes-Benzille myös akkujärjestelmiä ja avoautojen kattojärjestelmiä.

Lisätietoa

- Mercedes-AMG GT 63 S E Performance on huipputehokas lataushybridi F1-teknologialla
- Sähköllä voi ajaa 12 kilometriä, järjestelmän yhteisteho 620 kW (843 hv)
- Kaikki nelioviset Mercedes-AMG GT Coupét tehdään jatkossa Uudessakaupungissa
- Valmet Automotive on valmistanut jo yli 750000 ajoneuvoa Mercedes-Benzille