MAN - Vaihtoautot

Mercedes-Benz aloittaa tammikuussa 2020 käytännön ajoneuvotestit teiden talvihoidon kehittämiseksi. Testit toteutetaan Saksan Baijerissa yhdessä Zollernalbin alueen liikenneinfrastruktuurista vastaavien kunnossapitoviranomaisten kanssa. Kokeilussa hyödynnetään Mercedes-Benzien vakiovarustukseen kuuluvaa Car-to-X-kommunikaatioteknologiaa, joka mahdollistaa reaaliaikaisen tiedon ja informaation välittämisen ajoneuvon ja liikenneinfran välillä.

Kun Mercedes-Benzin ESP- ja ABS-sensorit havaitsevat tiellä liukkaan paikan, tieto tästä lähetetään välittömästi auton navigoinnista saatujen GPS-koordinaattien muodossa Daimler Vehicle Backend -tietokantaan. Anonyymisti kerätty informaatio välitetään Zollernalbin alueen kahteen kunnossapitotukikohtaan. Jatkossa näin kerätty tieto mahdollistaa talvikunnossapidon nopeamman kohdentamisen sekä tiesuolan tehokkaamman käytön. Seuraavassa vaiheessa kokeiluun voidaan ottaa mukaan myös viranomaisajoneuvot kuten poliisiautot sekä yritysten ajoneuvokalustot.

- Car-to-X-toimintojen ansiosta voimme parantaa turvallisuutta monissa ajotilanteissa. Koska palvelu on integroitu saumattomasti muihin ajoneuvojärjestelmiin, Mercedes-Benz-henkilöautot voivat havaita automaattisesti mahdolliset uhat kuten liukkaat tiet, Daimler AG:llä ajoneuvoteknologiasta ja automaattisesta ajamisesta vastaava johtaja Michael Hafner sanoo.

Car-to-X laajentaa merkittävästi ajoneuvosensorien kuten tutka- ja kamerajärjestelmien käyttöalaa, koska sen avulla yksittäisten ajoneuvojen sensorit linkitetään yhteen. Näin auto kykenee katsomaan ”kulman taakse” ja hyötymään muiden keräämästä datasta. Tällä voi olla merkittävä vaikutus liikenneturvallisuuden parantamisessa. Myös ympäristö hyötyy, kun esimerkiksi tiesuolan käyttö voidaan optimoida ja kohdentaa aikaisempaa tarkemmin.

Historia: Car-to-X vakiovarusteeksi Mercedes-Benzeihin 2016

Car-to-X-teknologia esiteltiin S-sarjassa vuonna 2013, ja vuodesta 2016 lähtien se on kuulunut tehdasasenteisella navigaattorilla varustettujen Mercedes-mallien vakiovarustukseen. Auton keräämä data välitetään nimettömänä Daimlerin omaan tietokantaan, josta se on sopimusten mukaisesti myös kolmansien osapuolten käytettävissä.

Liukkaan kelin pilottitestit käynnistyvät tammikuussa 2020 ja kestävät talven ajan. Zollernalbin alue eteläisessä Baijerissa on kokeiluun erityisen sopiva, sillä maasto on hyvin mäkinen. Vuonna 2018 alueella rekisteröitiin 82 pakkas- ja 13 jääkelipäivää. Talvihoidon piirissä on 150 kilometriä valtateitä, 210 kilometriä muita pääteitä ja 270 kilometriä seututeitä.

Car-to-X-testit käynnistyivät kesäkuussa 2019 yhteistyössä Daimlerin, BMW:n, Fordin, HEREn, TomTomin ja kuuden Euroopan maan liikenneviranomaisten kesken. Pilottivaiheessa toimijat selvittävät yhdessä, miten teknologia voi estää ja lievittää liikenteen akuutteja vaaratilanteita. Testivaihe käynnistyi Hollannista ja kestää 12 kuukautta.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!