Euroopan parlamentin liikennevaliokunnassa toimitetussa äänestyksessä mepit kannattivat Euroopan komission ehdotusta nykyisten sääntöjen soveltamisalan laajentamisesta rajat ylittävien liikennerangaistusten täytäntöönpanosta ja uudesta laista, jonka mukaan yhdessä jäsenvaltiossa annettua ajokieltoa sovellettaisiin myös muissa EU-maissa.
Moniin rikkomuksiin, jotka voitaisiin panna täytäntöön rajojen yli tulevaisuudessa, Euroopan parlamentin jäsenet lisäsivät törmäysonnettomuudet, joissa kuljettaja pakenee törmäyspaikalta. Tämä on sen lisäksi, että tuetaan Euroopan komission alkuperäistä ehdotusta lisätä vaaralliset ohitukset, vääränsuuntainen ajo, ylikuormitetun ajoneuvon käyttö ja eräät muut rikkomukset, joita nykyiset säännöt eivät tällä hetkellä kata.
Mepit haluavat myös, että kotijäsenvaltiot alkavat seurata rikkomuksia nopeammin, kun ulkomailla asuvalle kuljettajalle on määrätty rangaistus.
Valitettavasti Euroopan parlamentin jäsenet eivät päässeet yksimielisyyteen rangaistuspisteiden kriittisen kysymyksen ratkaisemisesta, vaikka jotkut parlamentin jäsenet vaativat sitä. 22:ssa EU:n 27 jäsenvaltiosta on nyt nämä järjestelmät, jotka estävät vaarallisen ajamisen ja voivat lopulta johtaa ajokieltoon. ETSC:n mukaan on olennaista, että kuljettajat saavat myös nämä ei-taloudelliset rangaistukset, kun he tekevät liikennerikkomuksia ulkomailla.
Jotkut poliittiset ryhmät olivat vaatineet kaupunkiajoneuvojen pääsyrajoituksiin (kuten Tukholman ruuhkamaksuun) liittyvien seuraamusten säätämistä lainsäädännöstä. Tällaiset maksut vähentävät ajoneuvoliikennettä ja siten liikennevahinkoja. Nämä tarkistukset eivät kuitenkaan menneet läpi äänestyksessä. Liikennevaliokunta on myös päättänyt, että jalankulkualueella ajamisesta ei saa määrätä rangaistuksia, vaikka monet parlamentin jäsenet vaativat sitä.
Mepit ilmoittivat myös tukevansa suunniteltua uutta lakia, jonka mukaan ajokiellot tunnustettaisiin yli rajojen ja tehtäisiin joitain pieniä mutta merkittäviä parannuksia.
Euroopan komission alkuperäinen ehdotus sisälsi ylinopeusrikkomuksia koskevan erikoissäännöksen, mukaan lukien poikkeuksen, jossa ylinopeudesta johtuvaa ajokieltoa ei tunnusteta toisessa maassa, jos nopeusrajoitus olisi ylitetty alle 50 km/h. Tämä tarkoittaisi, että kuljettajaa, joka on ajokiellossa ajettuaan 79 km/h nopeudella 30 km/h alueella, ei olisi ajokiellossa muissa maissa. Euroopan parlamentin jäsenet pääsivät kuitenkin sopimukseen tämän poikkeuksen muuttamisesta. He päättivät, että poikkeus olisi voimassa vain asuinteillä, jos nopeusrajoitus on ylitetty alle 30 km/h, ja muilla teillä, jos nopeusrajoitus on ylitetty alle 50 km/h. Vaikka Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto (ETSC) arvostaa tätä parannusta, järjestö pysyy kannassaan, että periaatteessa kaikkia ylinopeudesta johtuvia ajokieltoja tulisi soveltaa yleisesti ilman poikkeuksia muissa jäsenvaltioissa.
Molemmat lakiehdotukset ovat Euroopan parlamentin, EU:n jäsenvaltioiden ja Euroopan komission välisten lisäneuvottelujen kohteena.
Ellen Townsend, ETSC:n politiikkajohtaja kommentoi:
”Kaiken kaikkiaan Euroopan parlamentin tämänpäiväiset äänestykset ovat myönteinen askel tieturvallisuuden kannalta, mikä voi entisestään vähentää ulkomailla rekisteröityjen kuljettajien määrää, jotka tällä hetkellä selviävät vaarallisesta ajamisesta kotimaansa ulkopuolella. On kuitenkin valitettavaa, että parlamentin jäsenet eivät päässeet yhteisymmärrykseen kaupunkiajoneuvojen pääsyrajoituksiin ja jalankulkualueelle ajamiseen liittyvien seuraamusten sisällyttämisestä niiden rikosten luetteloon, jotka voidaan panna täytäntöön rajojen yli. Ei voi olla mitään perustetta päästää ulkomailla rekisteröityjä kuljettajia pois pälkähästä, kun paikalliset noudattavat sääntöjä."