Mazda haastaa uudella, lähes viisi metriä pitkällä katumaasturillaan vakiintuneet premium-merkit Euroopassa.
Mazda CX-80 on CX-60:n jälkeen Mazdan toinen suuremmille autoille tarkoitetun perusrakenteen päälle valmistettu uusi automalli Euroopassa. Kolmannen istuinrivinsä ansiosta se on myös Mazdan Euroopan malliston tilavin vaihtoehto.
Moottorivaihtoehtoja on kaksi. Ladattavassa hybridissä on 141 kW tehoinen 2,5-litrainen Skyactiv-G-suorasuihkutusbensiinimoottori, 129 kW sähkömoottori ja 17,8 kWh litiumioniakku. Järjestelmän kokonaisteho on 241 kW (327 hv) ja maksimivääntö on 500 Nm. Kiihtyvyys välillä 0–100 km/h sujuu 6,8 sekunnissa huippunopeuden ollessa 195 km/h. WLTP-keskikulutus on 1,6 litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt vain 36 g/km. Pelkällä sähköllä voidaan ajaa enimmillään 60 kilometriä. Kuljettaja voi valita, haluaako hän ajaa pelkällä sähköllä, hybriditilassa vai käyttääkö polttomoottoria akun lataamiseen myöhempää sähköllä ajamista varten.
Usein pidempää matkaa ajaville on kuusisylinterinen, 3,3-litrainen ja 187 kW tehoinen e-Skyactiv diesel 48V-kevythybridijärjestelmällä. Sen WLTP-keskikulutus on 5,7–5,8 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 148–151 g/km. Järjestelmän ajon aikana talteen keräämää sähköä käytetään tukemassa dieselmoottoria aina tarpeen vaatiessa.
Molempien moottorien yhteydessä on kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto ja Mazdan i-Activ-neliveto. Mazdan älykäs Mi-Drive-ajotilan valitsin tarjoaa neljä erilaista ajotilaa: Normal, Sport, Off-Road ja Towing. Ladattavassa hybridissä on vielä oma ajotilansa sähköllä ajamista varten.
Aina neliveto
Mazda CX-80 pohjautuu suurempia, pitkittäin sijoitetulla moottorilla varustettuja autoja varten suunnitellulle Skyactiv Multi-Solution -perusrakenteelle. Koska se on suunniteltu takavetoisille autoille, neliveto on takavetopainotteinen.
Mazdan oma Kinematic Posture Control -kaarreajoavustin jarruttaa kaarreajossa takapyörän sisäkaarteen puoleista pyörää. Tämä vakauttaa ajoneuvon kulkua ja vähentää korin kallisteluita.
Mazda CX-80:n perään voi kytkeä peräti 2 500 kilogrammaa painavan peräkärryn tai -vaunun. Vaunun vetämiseen on myös oma ajotilansa.
Muuntuvat tilaratkaisut
Mazda CX-80:n mitat ovat: pituus 4 995 mm, leveys 1 890 mm ja korkeus 1 710 mm. Akseliväli on 3 120 mm. CX-80 on näin 250 mm pidempi ja 24 mm korkeampi kuin CX-60. Pituuden kasvu tulee pelkästään saman verran kasvaneesta akselivälistä. Koko pituuslisä on siis valjastettu auton sisätilojen kasvattamiseen.
Keskimmäiselle istuinriville on valittavana kolme erilaista istuinratkaisua. Ensimmäinen on perinteinen kolmen istuttava penkki, jolloin autossa on yhteensä seitsemän istuinpaikkaa. Toisessa vaihtoehdossa on keskirivillä erilliset istuimet, ja niiden välissä on vapaa läpikulku takimmaiselle istuinriville. Istumapaikat ovat siis kuudelle. Myös kolmannessa vaihtoehdossa on keskirivillä erillisistuimet, mutta niiden välissä on kiinteä keskikonsoli.
Keskimmäisen rivin istuimissa on 120 millimetrin säätövara. Lisäksi selkänojat kallistuvat portaattomasti 15–33 astetta, ja tarvittaessa selkänojat taittuvat kumoon yhdellä kosketuksella.
Peräti 25 senttiä pidemmän akselivälin takia CX-80:ssa on keskirivillä enemmän tilaa kuin CX-60:ssa. Myös tavaratila joustaa kuljetustarpeiden mukaan. Kaikki istuinpaikat käytössä tavaratila vetää 258 litraa. Kun kolmannen rivin istuimien selkänojat taitetaan alas, tila kasvaa 687 litraan. Ja kun keskimmäisen istuinrivin selkänojat kumotaan, tilaa on 1221 litraa – kattoon asti lastattuna peräti 1971 litraa. Nostokynnys on alhainen, ja tavaratilan pohja on lähes samassa tasossa tavaratilan aukon alareunan kanssa.
Matkustusmukavuutta
Kannettaville laitteille löytyy jokaiselta istuinriviltä omat USB-C-portit. Älypuhelin latautuu langattomasti keskikonsolissa, ja konsolin takaosassa on tehokas 150 watin virtalähde. Sen virtaa voidaan hyödyntää ajon aikana vaikkapa sähköpolkupyörän akun lataamiseen. Ladattavassa hybridissä on saatavilla toinenkin ja peräti 1 500 watin virtalähde. Tavaratilassa on lisäksi 12 voltin virtapistoke.
Mukavaan matkustamiseen kuuluu myös hyvä ilmastointi. Kuljettajalle ja matkustajalle on omat lämpökytkimensä, ja myös keskimmäisen rivin matkustajat voivat asettaa haluamansa lämpötilan sekä säätää ilmavirran määrää.
Ladattavassa hybridissä on lisäksi ilmastoinnin esijäähdytys ja -lämmitys eli matkustamon lämpötilaa voidaan säätää auton akuston avulla ilman että moottori käy. MyMazda App -sovelluksen kautta ilmastointi voidaan aktivoida etukäteen, jotta matkustamo on halutun lämpöinen jo autoon istuttaessa.
Ensimmäistä kertaa Euroopassa myytävään Mazdaan on CX-80:aan saatavana myös kiinteät takaovien aurinkosuojat.
Musiikin ystäville Mazda CX-80:ssä on parannettu versio Mazda Harmonic Acoustics -äänentoistojärjestelmästä, joka esiteltiin ensimmäisen kerran CX-60:ssa. Etulokasuojan sivukaiuttimien kokoa on kasvatettu merkittävästi, jotta bassojen dynaaminen alue olisi suurempi ja äänentoisto siten laadukkaampi. Äänenlaatua parantaa entisestään MSR NR (Master Sound Revive Noise Reduction) -teknologia eli edistyksellinen vastamelujärjestelmä. Parasta mahdollista äänentoistoa haluavat voivat varustaa autonsa vielä Bosen 12 kaiuttimen premium-äänijärjestelmällä. BassMatch-kotelot tuottavat tiukemman ja tukevamman basson.
MyMazda-sovellus
Uusin MyMazda-sovellus on saatavilla ilmaiseksi Applen App Storen tai Google Playn kautta. Se tuo Mazdan Connected Services -palvelut käyttöön kaikkialla Euroopassa. Palveluun kuuluvat mm. latauksen hallinta, ajoneuvon etsijä, ovien etälukitus, ajoneuvon kuntoraportti sekä huoltohistoria, määräaikaishuoltojen muistutus ja varaus, tiepalvelu sekä hälytys varkauden varalle. CX-80 tuo MyMazda-sovellukseen myös kokonaan uuden toiminnon: kauko-ohjattavat ajovalot. Älypuhelimen tai Apple-kellon sovelluksen avulla auton ajovalot vilkkuvat, joka auttaa löytämään pysäköidyn auton entistä helpommin.
Mallivaihtoehdot
Mallistossa on viisi erilaista vaihtoehtoa: Exclusive-line, Homura ja Takumi, joita voi täydentää varustepaketein, sekä kaikenkattavat Homura Plus ja Takumi Plus. Niissä kaikissa on erittäin hyvä vakiovarustus, kuten esimerkiksi lämmitettävä ohjauspyörä, lämmitettävä tuulilasin alareuna, kolmivyöhykeilmastointi, langaton Apple CarPlay ja Android Auto, peruutuskamera, 20” alumiinivanteet sekä tuulilasin heijastusnäyttö.
Kuuden vuoden tehdastakuu
Mazdan takuu uusissa autoissa on kuusi (6) vuotta tai 150 000 kilometriä.
Lisäksi sähköautoissa ja lataushybrideissä on korkeajännitejärjestelmälle ja sen akuille kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuu.
Mazda CX-80 Exclusive-linen hinta on 56 990 euroa. Tarkempi hinnasto julkaistaan toukokuussa 2024 ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen saman vuoden syksynä.