Vuonna 1969 kaikki rajat olivat ulkorajoja ja valvonnallisesti samanarvoisia. Kansainväliseen malliin perustuvan uudistuksen arveltiin nopeuttavan matkustajaliikennettä ilman, että tullivalvonnan tehokkuus kärsi. Uudistukseen asti Tulli oli pääsääntöisesti selvittänyt jokaisen matkustajan tuomiset.
Tullin uusi pääjohtaja Jorma Uitto ilmoitti helmikuussa 1969 pitämässään tiedotustilaisuudessa, että kansainvälinen matkustajavalvonnan malli otettaisiin käyttöön Suomessa. Ajankohdaksi varmistui vappuaatto 1969. Tullin johto korosti virkamiesten asiallisen ja rauhallisen käytöksen merkitystä tilanteissa, joissa matkustajalta löytyi vihreällä kaistalla tullattavia tavaroita. Moraalisaarnoille ja moitteille ei ollut tarvetta, koska ne vain ärsyttivät matkustajia. Tullissa pidettiin tärkeänä myös matkustajille tiedottamista. Uusi matkustajavalvontajärjestelmä koettiin niin tärkeäksi, että Tulli palkkasi siitä viestimistä varten ensimmäisen PR-henkilön, joka aloitti työt saman vuoden lopulla.