Matkahuollon kuljettamien pakettien määrä kääntyi voimakkaaseen kasvuun vuonna 2008 ja melkein vuosikymmenen ajan tahti on vain kiihtynyt. Vuonna 2017 Matkahuolto kuljetti yli 13 miljoonaa pakettia, noin 15 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna. Lähetysten joukossa oli muun muassa yli 4 000 verkkokaupan lähetyksiä.
Matkahuollon palveluverkosto kasvoi viime vuonna 150 uudella palvelupisteellä, joiden myötä koko Suomen kattavaan palveluverkostoon kuuluu nyt yli 1 500 pakettipalveluita tarjoavaa palvelupistettä.
Vuosi 2017 ylitti pakettiliikenteen osalta odotukset täysin, eikä mikään viittaa siihen, että vauhti olisi hidastumassa. Päin vastoin, Matkahuollon mukaan kaupan alan muutosten myötä kasvupotentiaali on suuri, joten pakettikuljetusten määrän odotetaan tulevaisuudessa jatkavan kasvua.
Ennätyksellisen pakettivuoden taustalla vaikuttaa verkko- ja vertaiskaupan kasvu ja kaupallisten ilmiöiden, kuten Black Fridayn ja Singles’ Dayn rantautuminen Suomeen.
Vuoden 2018 suuria trendejä ovat vertaiskaupan kasvu ja kansainvälistyminen. Nuoren sukupolven muuttunut arvomaailma vaikuttaa tulevaisuudessa yhä enemmän kulutustottumuksiin, joiden myötä Matkahuolto uskoo vertaiskaupan kasvavan suhteessa verkkokauppaan vielä nopeammin. Matkahuolto ennustaa myös aiemmin selkeästi kansallisen ilmiön kansainvälistyvän. Esimerkkinä voidaan pitää suomalaista kirpputorisovellus Zadaata, joka laajensi syksyllä toimintaansa Tanskaan.