Tampereen Teknillisen Yliopiston yhteydessä toimiva Liikenteen tutkimuskeskus Verne on tutkinut korotettujen mittojen ja painojen hyötyjä.
Ennen asetusmuutosta Liikennevirasto ja Verne arvioivat hyötyjen olevan enintään 160 miljoonaa euroa vuodessa. Liikennevirasto arvioi hyötyjen olevan vähintään 80 miljoonaa euroa vuodessa. Vernen tutkimuksen mukaan tiekuljetuskustannukset pienenivät kuitenkin vain noin 58 miljoonalla eurolla.
Saavutettujen hyötyjen kerrotaan kuitenkin olevan suuremmat kuin arvioitu investointitarve siltojen ja teiden rakenteiden vahvistamiseksi. Lisäksi uudet, raskaimmillaan 76-tonniset yhdistelmät, vähensivät ajokilometrejä kolmella prosentilla ja hiilidioksidipäästöjä neljällä prosentilla.
Suomalaiset kuljetusyrittäjät ottivat nopeasti käyttöön lokakuussa 2013 voimaan tulleet uudet määräykset. Vuoden 2014 aikana yli 60-tonnisten osuus vakiintui lähelle 40 prosenttia.
– Kuorma-autokuljetusten keskikuorma on noussut jopa kolme tonnia, kertoo tutkimusjohtaja apulaisprofessori Heikki Liimatainen.
Kasvaneet kuormat vähensivät vuonna 2015 kuorma-autojen ajoja 47 miljoonaa kilometriä eli kolme prosenttia. Dieseliä säästyi noin 24 miljoonaa litraa.
Muualla Euroopassa käydään keskustelua 60-tonnisten täysperävaunuyhdistelmien sallimisesta, joten Suomen kokemuksista ollaan hyvin kiinnostuneita. Tutkimuksen tulokset julkaistiin syyskuussa 2016 vihreän logistiikan tutkimusseminaarissa Napolissa.