MAN - Vaihtoautot

MAN on voittanut Milanon kaupungin tarjouskilpailun 150 kevythybridi-kaupunkibussista. Uutisen on julkaissut italialainen AUTOBUS -lehti. Uutisen mukaan ensimmäiset 60 bussia tomitetaan vuonna 2021.

Tarjouskilpailuun osallistuivat MANin lisäksi Mercedes, Iveco ja VDL. AUTOBUS -lehden saaman tiedon mukaan em. järjestys oli myös Milanon kaupungin arvioima tarjousten paremmuusjärjestys. Todetaan myös, ettei VDL:llä ole laajassa sähköbussimallistossaan kevythybridiä.

Kansainvälinen Bus&Coach of the Year tuomaristo valitsi viime vuonna Romaniassa viiden johtavan matka- ja turistibussin vertailutesteissä MAN Lion's Coach'n voittajaksi eli "Coach of the Year 2020".

(Sustainable-Bus)

KEVYTHYBRIDIBUSSI

MAN kutsuu kevythybriditekniikkaansa nimellä EfficientHybrid. Tekniikka tarkoittaa linja-autoon lisätyn sähkömoottori-generaattorin käyttämistä liikkumiseen ja jarruttamiseen. Näin dieselmoottorin polttoaineenkulutus alenee parhaimmillaan 16 %, saastuttavat lähipäästöt pienenevät ja ajoneuvon melu vähenee.

MAN  EfficientHybrid -linja-autot tunnistaa helposti katolle sijoitetusta alle 1 m2 -pinta-alaisesta ja parikymmentä senttimetriä korkeasta laitetilasta. Tilassa sijaitsevat sähköenergiavarastona toimivat kondensaattorit. Jarrutuksesta kerättyä energiaa käytetään monella tavalla: dieselmoottorin käynnistämiseen, ajoneuvon ajamiseen ja ajoneuvon sähkönsyöttöön pysäkille pysähtymisen aikana. Jopa dieselmoottorin start-stop-järjestelmä hyödyntää kondensaattoreihin kerättyä energiaa.

Voimalinjaan kuuluvan EfficientHybridin sähkömoottori-generaattori on teholtaan 6 kW. Sähkömoottoria käytetään ennen kaikkea liikkeelle lähtiessä ja rauhallisessa kiihdytyksessä jopa ilman dieselmoottorin tukea. Sähköisen voimalinjan jännite on 48 V. Ajoneuvon kondensaattorista muuhun käyttöön, kuten valaistukseen, jne., menevän sähkön jännite alennetaan MAN:in tietojen mukaan 24 volttiin. 

(SA)