MAN - Vaihtoautot

Tammikuun 1. päivästä, 2022 alkaen uusien N1-luokkaan kuuluvien ja alle 3 500 tonnin painoluokan pakettiautojen täytyy olla varustettu uudella Euro 6d -päästöstandardin mukaisella moottorilla. MAN TGE -malliston autot täyttävät jo nämä uuden vaatimuksen mukaiset standardit – kiitos uuden moottoriohjaimen ja päivitetyn AdBlue-järjestelmän, ne säästävät noin 10% CO2-päästöjä jokaisella ajetulla kilometrillä.

Tammikuun 1. päivästä, 2022 alkaen kaikkien uusien Euroopassa rekisteröityjen N1-luokkaan kuuluvien ja alle 3 500 tonnin painoluokan pakettiautojen täytyy olla varustettu uudella Euro 6d -päästöstandardin mukaisella moottorilla. On kuitenkin huomioitavaa, että muutos Euro 6d temp ja Euro 6d standardin välillä ei perustu itsessään päästöarvoon, vaan sallittuun ylitystekijään, jonka arvo on asetettu todellisessa ajossa tapahtuvaan mittaukseen ja sen muutosarvoihin (RDE = Real Driving Emission). Arvo ilmaisee kuinka paljon typpioksidin (NOx) lainmukainen määritelty raja-arvo saa ylittyä testipenkissä tehdyn WLTP-testin ja todellisen ajon välillä. Uuteen Euro 6d:hen verrattuna ylitystekijä on alennettu 2,1:stä 1,43:een.

Uudet alle 3 500 painoluokan MAN TGE –pakettiautojen moottorit kuluttavat huomattavasti vähemmän polttoainetta ja tuottavat myös vähemmän CO2-päästöjä. Kaikkien moottoreiden vähennys on noin 9–10%. Todellisina lukuina esimerkiksi L3H3-pakettiauto (normaali akseliväli, korkea katto), jonka moottorin teho on 103 kW (140 hv), tuotti aikaisemmin WLTP-testin mukaisesti CO2-päästöjä 253 g/km (9,7l/100km) ja nyt lukemat ovat 230 g/km (8,8l/100 km).

Uusissa Euro 6d –moottoreissa on uudelleen kehitetty pakokaasun puhdistusjärjestelmä lähellä moottoria, uusi moottorinohjain, suurempi AdBlue-säiliö (30 litraa) sekä uusi pakokaasujärjestelmä. Uudet Euro 6d –moottorit ovat nyt standardina kaikissa MAN TGE -malleissa.

Euro 6d –moottorien uusi SCR-järjestelmä sisältää nyt kaksoisannostuksen, jonka ansiosta CO2-päästöjen aleneminen on mahdollista. Järjestelmässä on toinen SCR-katalysaattori sekä kaksoisannostus. Kaksoisannostusteknologiassa AdBlue syötetään kahteen peräkkäiseen katalysaattoriin. Yksi katalysaattoreista sijaitsee lähellä moottoria, ja joka on pakokaasun puhdistusmoduuli – toinen katalysaattori sijaitsee kauempana moottorista auton alla. Tämä konsepti takaa typpioksidin tehokkaan vähentämisen sekä korkeissa että matalissa lämpötiloissa.

MAN TGE -mallistossa on nyt siis aikaisempaa ekologisempi 2,0-litrainen dieselmoottori mutta mallistoon kuuluu myös täyssähköinen MAN eTGE, joka mahdollistaa paikallisesti päästöttömän ajamisen.