MAN Truck & Bus on ensimmäinen eurooppalainen kuorma-autojen valmistaja, joka tuo markkinoille pienen vetypolttomoottorisarjan. Aluksi suunniteltu noin 200 kappaleen pieni sarja toimitetaan asiakkaille Saksassa, Hollannissa, Norjassa, Islannissa ja valikoituihin Euroopan ulkopuolisiin maihin jo vuonna 2025.
"MAN hTGX", kuten ajoneuvoa kutsutaan, tarjoaa vaihtoehtoisen nollapäästöisen ajoversion erikoissovelluksiin, esimerkiksi raskaiden tavaroiden kuljettamiseen – kuten rakennustöihin, säiliökuljetuksiin tai puutavaran kuljetuksiin. hTGX voi olla myös ympäristöystävällinen vaihtoehto akkusähköautoille alueilla, joilla ei ole riittävää latausinfrastruktuuria tai markkinoille, joilla vetyä on jo saatavilla riittävästi. MAN luovuttaa hTGX:n asiakkaille ensimmäisen kerran vuonna 2024 ja laajentaa sitä vuodesta 2025 lähtien. MAN on ollut sähköisten kaupunkibussien markkinajohtaja Euroopassa vuodesta 2023 lähtien.
"Jatkamme keskittymistä akkukäyttöisiin sähköajoneuvoihin maanteiden tavaraliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Niillä on tällä hetkellä selkeitä etuja muihin käyttökonsepteihin verrattuna energiatehokkuuden sekä käyttö- ja energiakustannusten suhteen. Vetypolttomoottoreilla toimivat kuorma-autot ovat kuitenkin hyödyllinen lisä erikoissovelluksiin ja -markkinoille. Odotamme pystyvämme parhaiten palvelemaan valtaosan asiakkaidemme kuljetussovelluksista akkukäyttöisillä kuorma-autoilla. Erikoissovelluksiin sopiva lisä on vetypoltto tai tulevaisuudessa polttokennoteknologia. Vetypolttomoottori H45 perustuu hyväksi havaittuun D38-dieselmoottoriin ja sitä valmistetaan moottori- ja akkutehtaalla Nürnbergissä. Tutun teknologian käyttö mahdollistaa markkinoille tulon varhaisessa vaiheessa ja antaa siten ratkaisevan sysäyksen vetyinfrastruktuurin ylösajoon. hTGX:n myötä olemme nyt lisänneet houkuttelevan tuotteen nollapäästöiseen valikoimaamme”, sanoo Friedrich Baumann, MAN Truck & Busin johtokunnan jäsen ja myynti- ja asiakasratkaisuista vastaava.
Vetykäyttö soveltuu erityisen hyvin erikoiskuljetustehtäviin, jotka vaativat erityistä akselikonfiguraatiota tai joissa rungossa ei ole tilaa akulle kuorma-auton koritöiden vuoksi. MAN hTGX tarjoaa suuren hyötykuorman ja jopa 600 kilometrin toimintasäteen alun perin tarjotuissa 6×2- ja 6×4-akselisissa versioissa. Käytetyn vetypolttomoottorin H45 teho on 383 kW tai 520 hv ja vääntö 2500 Nm kierrosluvulla 900-1300 rpm. Vedyn suora ruiskutus moottoriin varmistaa erityisen nopean tehonsiirron. Kun vety on puristettu 700 baariin (CG H2) ja säiliön tilavuus 56 kg, ajoneuvo voidaan tankata alle 15 minuutissa. Alle 1 g CO2/tkm MAN hTGX täyttää uuden suunnitellun EU:n CO2-lainsäädännön "nollapäästöisen ajoneuvon" kriteerit.
Tohtori Frederik Zohm, johtokunnan tutkimus- ja kehitysjohtaja, lisää: "EU-tason uudet CO2-määräykset luokittelevat vetypolttomoottorilla varustetut kuorma-autot päästöttömiksi ajoneuvoiksi. Tämä tarkoittaa, että tällaiset ajoneuvot tukevat täysin hiilidioksidipäästötavoitteidemme saavuttamista, mikä avaa myös oven tälle pienelle sarjalle, joka täydentää akkusähköautoja. Samanaikaisesti asiakkaamme hyötyvät maasta riippuen esimerkiksi vastaavista tiemaksualennuksista. Meillä on MANin Nürnbergin tehtaalla innovatiivisin moottoritekniikka ja vuosikymmenten kokemus vedyn käytöstä polttoaineena."
MAN & vety – pitkä historia
MANilla on pitkä historia vedyn kanssa. MAN Truck & Bus esitteli ensimmäisen vetykäyttöisen linja-auton Hannoverin messuilla vuonna 1996: SL 202 -kaupunkibussi oli varustettu maakaasumoottorilla, joka oli muunnettu vetykäyttöön. Hannoverin messujen jälkeen ajoneuvo suoritti Erlangenissa kolmen neljäsosan vuoden testivaiheen, jonka aikana se kulki 13 000 kilometriä ja kuljetti 60 000 matkustajaa. Bussi saapui lopulta Müncheniin vuonna 1997 ja otettiin siellä menestyksekkäästi säännölliseen käyttöön. Tätä seurasi vuonna 1998 kolme nivellinja-autoa Münchenin lentokentälle, joita käytettiin vuoteen 2008 asti, ja lisäksi 14 vetykäyttöistä linja-autoa vuosina 2006–2009.
Lisäksi MAN kehittää ja testaa nyt myös vetymoottoria MAN Engines -divisioonalle monenlaisissa sovelluksissa tiellä ja maastossa sekä vesillä. Se soveltuu hyvin esimerkiksi erikoisajoneuvoihin – kuten lumikissoihin – ei-sähköistävillä reiteillä oleviin juniin sekä kaivinkoneisiin ja nostureihin. Myös sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksissa käyttö on järkevää, varsinkin jos syntyvä lämpö voidaan hyödyntää sähkön lisäksi.