MAN - Vaihtoautot

MAN on edistänyt autonomista ajamista useiden vuosien ajan erilaisilla tutkimus- ja kehitysprojekteilla ja aloittaa nyt yhteistyön yhdysvaltalaisen Plus:n kanssa. Scania on käynnistänyt itsenäisen kaupallisen pilottiohjelman. Lisäksi äskettäin ilmoitettu kumppanuus Plus:n kanssa antaa valmistajalle mahdollisuuden integroida tason 4 teknologiansa.

Sekä MAN että Scania (osa TRATON-konsernia) ovat ilmoittaneet lisäkehityksestä autonomisten kuorma-autojen osalta.

Erityisesti MAN on edistänyt autonomista ajamista useiden vuosien ajan erilaisilla tutkimus- ja kehitysprojekteilla.

Vuosina 2018–2020 MAN kehitti ja testasi kuljettajattoman kuorma-auton kontinkäsittelyssä Hampurin sataman tiloissa yhteisessä tutkimus- ja kehitysprojektissa Hamburger Hafen und Logistik AG:n kanssa.

Vuosina 2019–2023 ANITA-projekti kumppaneiden Deutsche Bahnin, Hochschule Fresenius -ammattikorkeakoulun ja Götting KG:n kanssa keskittyi autonomisen kuorma-auton täydelliseen digitaaliseen integrointiin kontinkäsittelyn logistiikkaprosessiin maanteiltä rautateille. Vuodesta 2022 lähtien MAN on työskennellyt kahdentoista teollisuuden, tieteen, teknisen testauksen ja tieliikenteen kumppanin kanssa ATLAS-L4-projektissa kehittääkseen autonomisen kuorma-auton käytettäväksi moottoritieliikenteessä logistiikkakeskusten välillä.

”Olemme innoissamme voidessamme hyödyntää alan johtavaa autonomisen ajo-ohjelmistomme ja käyttöönottokokemustamme nopeuttaaksemme kuljettamattomien kuorma-autojen maailmanlaajuista kaupallistamista MAN:n avulla. Yhdistetyn asiantuntemuksemme avulla tuomme markkinoille turvallisempia, tehokkaampia ja kestävämpiä kuljetusratkaisuja. Tämä muuttaa tapaa, jolla rahti siirretään", sanoi Shawn Kerrigan, COO ja Plus:n perustaja.

Scanian projektit autonomisilla kuorma-autoilla

Toisaalta Scania on käynnistänyt autonomisen kaupallisen pilottiohjelman. Lisäksi äskettäin julkistettu kumppanuus yhdysvaltalaisen Plus:n kanssa antaa valmistajalle mahdollisuuden integroida tason 4, täysin autonomisen SuperDrive-teknologian. Scania on jo testannut autonomisia kuljetusratkaisuja Ruotsin teillä vuodesta 2021 lähtien, ja suunnitelmissa on laajentaa pilottitoimintaa asiakkaiden kanssa muissa Euroopan maissa vuoden 2024 aikana.

”Olemme sitoutuneet kehittämään täysin integroituja autonomisia ratkaisuja. Tämä tarkoittaa teknologiaa, joka asennetaan ja tuetaan suoraan tehtaalta, ja ratkaisua, joka on suunniteltu asiakkaidemme käytettäväksi olemassa olevassa infrastruktuurissa ja toimintavirroissa”, toteaa Peter Hafmar, varatoimitusjohtaja ja autonomisten ratkaisujen johtaja.