MAN - Vaihtoautot

MAN Truck & Busin linja-autoliiketoiminta elpyi tuntuvasti tilikaudella 2023.

Myyntitulot olivat 1,621 miljardia euroa - kasvua 35 % edellisvuoteen (1,198 miljardia euroa) verrattuna.

MAN- ja NEOPLAN-linja-autojen kappalemääräinen myynti kasvoi noin 19 % 4 806 yksiköstä 5 703 yksikköön. Myytyjen 771 Lion's City E -linja-auton myötä MAN lähes kolminkertaisti sähkökäyttöisten kaupunkilinja-autojen myyntinsä edelliseen vuoteen verrattuna (263 kappaletta). Myynti- ja tulopuolen myönteisen kehityksen sekä kustannustehokkuuden johdonmukaisen keskittymisen ansiosta myös liiketulos parani merkittävästi.

"MANin linja-autoliiketoiminta on taas kohdallaan! Viime vuosien vaikean jakson jälkeen paransimme merkittävästi tulostamme tilikaudella 2023 ja saavutimme käänteen. Vahvan tiimin avulla uudelleen järjestelimme linja-autoliiketoiminnan ja työskentelimme johdonmukaisesti tuloksen parantamiseen tähtäävien toimenpiteidemme parissa. Se, että MAN:n linja-auto-liiketoiminta raportoi nyt jälleen merkittävästi parantuneita lukuja vuodelta 2023, on hieno tiimisaavutus, josta voimme kaikki olla hyvin ylpeitä", sanoo MAN Truck & Busin linja-autojen johtaja Barbaros Oktay.

"Kuluvana vuonna tavoitteenamme on parantaa suorituskykyämme entisestään, jotta linja-autoliiketoiminta olisi jälleen kestävästi kannattavaa. Tilauskantamme on kasvanut hyvin. Yksi tuotepuolen kohokohta on mallivuoden 2024 lanseeraus, jossa on älykkäitä ominaisuuksia asiakkaillemme. Uusien linja-autojen tuotannon käynnistäminen on myös suuri haaste tiimillemme. Muita haasteita ovat muun muassa taloudelliset olosuhteet ja korkeat materiaali- ja energiakustannukset Euroopassa sekä yhä kovempi kilpailu markkinoilla."

Sähköisten linja-autojen markkinajohtaja Euroopassa

MAN on menestynyt hyvin markkinoilla Lion's City E sähköisellä kaupunkilinja-autosarjallaan. Tilikaudella 2023 vuosimyynti oli yhteensä 771 sähkölinja-autoa, mikä vastaa lähes 30 prosenttia MANin Euroopassa (EU 27+3) myymistä kaupunkilinja-autoista.

Uusien rekisteröityjen sähkölinja-autojen osalta MAN on kilpailijoita nopeampi ja otti vuonna 2023 johtoaseman Euroopan sähkölinja-autojen markkinoilla. Yhtiö aikoo jatkossakin edistää muutosta kohti kestävää liikkuvuutta tulevaisuudessa ja tuoda liikenteeseen entistä enemmän akkukäyttöisiä sähkölinja-autoja.

Puolet MANin uusista kaupunkiliikenteen linja-autoista on määrä olla sähkökäyttöisiä vuoteen 2025 mennessä, ja yhtiön tavoitteena on toimittaa jopa 90 prosenttia Euroopan linja-autoista akkukäyttöisinä vuoteen 2030 mennessä.

MAN keskittyy myös kaukoliikenteen linja-autojen sähköistämiseen, ja MAN eCoach -malli esitellään jo vuonna 2025.

Linja-autoliiketoiminta matkalla kohti kestävää kannattavuutta

Osana kattavaa muutosta MAN Truck & Bus suunnitteli linja-autoliiketoiminnan uudelleen viime vuonna - ja muokkasi sitä tulevaisuutta varten kattavilla tulosta parantavilla toimenpiteillä. Kun linja-autojen myynti laski rajusti Covid vaikutusten vuoksi, linja-automarkkinat elpyivät vuonna 2023.

"Kaikilla segmenteillä oli vahvaa kasvua. Erityisesti turisti linja-autojen markkinat, joihin pandemia iski erityisen voimakkaasti, paranivat tuntuvasti. Yli kaksinkertaistimme turistilinja-autojen myynnin tilikaudella 2023 yli 1 100 ajoneuvoon. Yhdessä sähkökäyttöisten kaupunkilinja-autojen menestyksemme kanssa ja vahvan tiimityöskentelyn ansiosta meillä on jälleen hyvä asema markkinoilla", MAN Truck & Busin myynti- ja tuotepäällikkö Robert Katzer korostaa.

Lisäksi MAN:n linja-autotiimi, kuten yhtiön kaikki osa-alueet jatkoivat johdonmukaisesti työtä kiinteiden kustannusten vähentämiseksi ja keskittyi tehokkuuteen. Menestyksekkäästi, kuten linja-autoliiketoiminnan onnistunut käänne osoittaa.

Merkittävästi parantunut liiketulos tilikaudella 2023 luo tarvittavan pohjan, jotta muutosta voidaan jatkaa menestyksekkäästi tiellä kohti kestävää kannattavuutta.

Laajat tuoteinnovaatiot mallivuosien 2024 ja 2025 myötä vahvistavat MAN- ja NEOPLAN-brändien asemaa entisestään.

Lisäksi MANin linja-autoliiketoiminta, jolla on kolme tuotantolaitosta Starachowicessa (Puola), Ankarassa (Turkki) ja Olifantsfonteinissa (Etelä-Afrikka), on ihanteellisessa asemassa konsernissa - myös meneillään olevan sähköistämisen asettamien nykyisten haasteiden suhteen.