MAN Truck & Bus on virallisesti käynnistänyt uuden sukupolven sähkökuorma-autonsa, MAN eTruckin, sarjatuotannon. Tuotanto tapahtuu Münchenin tehtaalla, jossa perinteisten dieselkuorma-autojen rinnalla valmistetaan nyt myös täyssähköisiä raskaita ajoneuvoja samalta tuotantolinjalta.
Uusi MAN eTruck on suunniteltu pitkän matkan kuljetuksiin, ja siinä hyödynnetään jopa 800 voltin jännitettä sekä akkuarkkitehtuuria, joka mahdollistaa jopa 800 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Malli tukee myös megawattitason latausta, mikä mahdollistaa lyhyet latauspysähdykset tiheän ajokäytön yhteydessä.
MAN kertoo vastaanottaneensa jo yli 2 000 tilausta tai ennakkovarausta uudesta eTruckista. Yhtiön tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä yli puolet sen uusista kuorma-autoista olisi päästöttömiä.
MAN:n toimitusjohtaja Alexander Vlaskamp kommentoi:
"Tänään on historiallinen päivä meille ja asiakkaillemme. Olemme astumassa sähköisen raskaan liikenteen aikakauteen. Tämä on ratkaiseva askel kohti ilmastoneutraalia logistiikkaa."
MAN Truck & Bus käynnisti eTruck-sähkökuorma-autojen sarjatuotannon 16. kesäkuuta Münchenin tehtaalla. Tuotanto tapahtuu samoilla kokoonpanolinjoilla kuin dieselkuorma-autoilla, mikä lisää joustavuutta ja tehostaa tuotantoa.
Aluksi tuotetaan jopa 30 ajoneuvoa päivässä, ja määrää voidaan kasvattaa jopa sataan kahdessa vuorossa. Kaikki tuotantoon lähtevät ajoneuvot ovat asiakastilauksiin perustuvia.
Sähkökuorma-auton akut kootaan Nürnbergissä ja sähkömoottoriyksikkö toimitetaan Scania-tehtaalta Södertäljestä. Molemmat yhtiöt kuuluvat TRATON-konserniin. Koko valmistusprosessi – ajoneuvon käyttövoimasta riippumatta – kestää noin kahdeksan tuntia.
Uudistuksia linjastoilla ja henkilöstössä
Muutos on vaatinut merkittäviä teknisiä muutoksia kokoonpanolinjalle sekä toimitusketjuun. Esimerkiksi sähköversiossa asennetaan kaksi akkua ohjaamon alle ja niin sanottu "power pack", kun taas dieselmalleihin kuuluvat polttoainesäiliöt ja pakoputkistot. Yli 5 000 työntekijää on koulutettu korkean jännitteen teknologioihin tämän muutoksen tueksi.
Yhtiö on investoinut lähes 400 miljoonaa euroa kehittääkseen sähköversiot koko kuorma-autovalikoimastaan (12–50 tonnia). Mallisto kattaa niin kaupunkien jäteautot kuin pitkän matkan kuljetuksiin tarkoitetut ajoneuvot.