Alfa Bus.
Akkusähkö ja vety valtaavat yhä vahvemmin alaa bussimarkkinoilla. Busworld Europe 2025 -näyttelyyn on aikaa kuusi kuukautta. Näytteilleasettajilta tihkuu jo uutta roppakaupalla.
MAN Lion's City 12 E tulee 500 kg kevennettynä, uudella voimalinjalla ja 500 km toimintmatklla, uudella ohjaamolla ja infojärjestelmällä.
Solaris Urbino 10,5 Hygrogen keskitetysti kaupunkiliikenteeseen tarkoitettuna tulee täysin uutena tuotteena entistä tehokkaammalla polttokennoratkaisulla, tehostetulla akkuratkaisulla ja 700 km toimintasäteellä yhdellä tankkauksella.
VDL esittelee uuden sukupolven Citea E:n kevennettynä, uudella huipputehokkaalla akkuteholla ja tehostetulla rakenteella erityisesti kaupunki- ja lähiliikennetoimitaan.
Irizar tuo ie Tramin muotoilumuutoksin, matkustajille tehostetulla bussiin astumisella ja poistumisella, parannetuilla sisätiloilla ja 30% lyhyemmällä latausajalla.
VinFast 12E.
VinFast, Vietnamin bussijätti, tuo erityisesti Euroopan markkinoille toteutetun 12-metrisen kaupunkibussin, joka on Vietnamissa jo liikenteessä 300-350 km toimintamatkalla, Pininfarinan muotoilulla ja Siemensin teknologialla, täysin omana tuotteena akuista loppukokoonpanoon tavoitteena astuminen viiden EU-maan markkinoille 2026 aikana.
Alfabus tuo Kiinasta 12- ja 18-metrisen erityisesti Euroopan markkinoille suunnitellut matalalattiabussinsa. Se on rakentamassa 25 miljoonalla eurolla oman tehtaansa Bulgariassa.
UNVI, portugalilais-espanjalainen suurtekijä esittelee uuden paikallisliikenteeseen suunnitellun matalalattiaisen SIL Electric kaksikerrosbussinsa 59 istumapaikalla ja 400 km toimintamatkalla.
ZF tuo uusimman integroituneen sähköakselinsa, jolla moottori, inverteri ja vaihteisto muodostavat yhden helposti asennettavan ja huollettavan kiinteän kokonaisuuden.
(BusWorld Europe)