Termi ”entinen lentokenttä” on otettu linjaksi Helsingin kaupungin mielikuvamarkkinoinnissa, vaikka lentokenttä on kaikkea muuta kuin entinen. Lentokenttä on tänä vuonna ollut toiminnaltaan Suomen ylivoimaisesti vilkkain, ja vuosittaiset 40 000 toimintaoperaatiota näyttävät jatkuvan tasaisena kampitusyrityksistä huolimatta. Malmin lentoasemalla on kaikki lentotoimintaan tarvittavat luvat ja toiminnot. Huhut entisyydestä ovat siis suuresti liioiteltuja, kuten aiemmin varmana tietona kerrottu toiminnan loppuminen.
Asia nousi esille Rambollin mainoslehdykästä. Kysyttäessä Ramboll kertoi tämän olevan kaupungin ohjeistus. Tämä ohjeistus perusteluineen on pyydett Päivittäisen lentotilanteen voi aina nähdä - kenttä ei ole entinen!y tiedoksi kaupungilta, diaarinumero 2020-008197.
Päivittäisen lentotilanteen voi aina nähdä - kenttä ei ole entinen!
Useita käsittelyjä menossa - asuntorakentaminen estyy vuosia
Malmin lentokenttäalueella on voimassa vaarantamiskielto, joka estää joka tapauksessa alueen kulttuuriperintöarvoihin mahdollisesti vaikuttavat muutostyöt vähimmilläänkin vielä vuosien ajan. Suojeluesitys on edelleen käsittelyssä ympäristöministeriössä.
Kiitotien vuokrasopimusasia on menossa käräjäoikeuteen joskus. Korona on hidastanut käsittelyjä.
Korkeimmassa hallinto-oikeudessa on ollut jo yli puoli vuotta vireillä Helsingin yleiskaavaan liittyvä palautusvaade. Kaikkia asianosaisia ei ollut kuultu. Oikeuskansleri on lausunut hiljan vastaavasta asiasta - KHO:n on kuultava asianosaisia. Toteutuessaan tämä vaade saattaisi jopa kumota Helsingin yleiskaavan.
Entäs se korvaava kenttä?
Valtio ei ole vieläkään toteuttanut todellisia toimenpiteitä Malmin ilmailutoiminnan korvaavien ratkaisujen hyväksi, vaikka LVM pesee käsiään jakamalla Etelä-Suomen lentokentille sinänsä kaivattua rahallista tukea korjausvelan maksuun. Perusteluna käytetty ”eduskunnan 4.4.2018 antama lausuma koskien toimenpiteitä Malmin lentokentän korvaavien lentopaikkatoimintojen turvaamiseksi (Eduskunnan kirjelmä EK 5/2018 vp – KAA 1/2017 vp)” on naiivi, sillä jokainen tukea nyt saaneista on toistuvasti lausunut julkisesti, etteivät nämä lentopaikat voi korvata Malmia edes lentotoimintamielessä. Hienoa, että ilmailullekin tulee rahaa, pidetään kenttä siis myös ilmailukäytössä niin näille tuetuille kentille on lentäjiä.
“Pörräämisen” kieltäjät osuvat pieneen osaan kokonaisuutta
Muutama äänekäs somettaja vastustaa "lentomeluavaa hupi-ilmailua". Sanoma ammattikoulutuksesta ei tunnu menevän perille, mutta kansalaisille Malmi on paljon laajempi asia kuin ilmailu: kansakunnan kulttuurihistoriaa, ilmailun historiaa, Helsingin ja Suomen imagoa, arkkitehtuuria ja Koillis-Helsingin luonto- ja virkistysarvoja. Kannattaa muistuttaa aina, että Malmi on kansallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö (RKY2009).
Tapahtumia ja sattumia kentällä!
DC-3 lentää nyt Malmilla aktiivisesti ja jäsenlentoja voi katsoa https://www.dc-ry.fi/. Parin viikon päästä on tarjolla pidempikin lento- ja lomareissu Kuhmoon, kunhan kone täyttyy. Siellä on kesän suurin Fly In ja Malmistakin keskustellaan. Jos lento saadaan toteutumaan, siitä tiedotetaan laajalti Malmin kulmaltakin.
Valtuutettu Kauko Koskinen on tehnyt valtuustoaloitteen lentotoiminnan jatkamisesta, asiasta ei ole kuulunut vielä.
Matkustajakone Kalevan muistotaulu on paljastettu juhlallaisin menoin. Katso video paljastustilaisuudesta ja mielenkiintoinen dokumentti tapahtumasta.