MAN - Vaihtoautot

Voitko kuvitella pääseväsi Malagasta Marbellaan vain 15 minuutissa miehittämättömällä lentotaksilla? Kuulostaa Jules Vernen tieteiskirjallisuudesta, mutta muutaman vuoden kuluttua tämä ja monet muut matkat ovat mahdollisia matkustajadronien käytön ansiosta. Tässä futuristisessa skenaariossa Malagan lentokenttä on uuden lentoliikenteen kehittämisen eturintamassa Espanjassa. 

Koelennot alkavat vuoden 2025 puolivälissä aluksi lentäjän kanssa, mutta tavoitteena on tehdä niistä autonomisia keskipitkällä aikavälillä.

Espanjassa lennonvarmistusta hallinnoiva julkinen yhtiö Enaire ja sen T+K-tytäryhtiö Crida olivat etsineet lentokenttää testatakseen tätä uutta teknologiaa, "ja Malagassa nostimme heti kätemme", sanoi lennonjohtotornin johtaja Raúl Delgado.

Malagan tornin lennonjohtajat ovat mukana kahdessa Euroopan johtavassa hankkeessa, joista ensimmäinen keskittyy perinteisen ja uuden lennonvarmistuksen turvallisen rinnakkaiselon tutkimiseen. Tämä aloite on nimeltään Ensure, joka on tarkoitettu drone-liikenteen hallintaan.

Toinen on OperaA-projekti: "Tavoitteena on tutkia, miten lentoasema voidaan yhdistää lentoliikenteen ajoneuvoihin kaupunkikeskuksissa, käytännössä ovelta ovelle, jotta nämä kaksi järjestelmää voivat toimia turvallisesti rinnakkain", Delgado sanoi.

Ei vain rikkaille

Lennonjohtotorni on mukana näissä kahdessa ohjelmassa Sesarissa, joka on EU:n julkisten ja yksityisten yritysten konsortio, joka kehittää tulevaisuuden ilmailua yhtenäisessä eurooppalaisessa ilmatilassa. "Malaga on keihäänkärki, se on Enairen vertailukohta Espanjassa tämän tyyppiselle teknologialle."

Kaupunkiliikenteessä käytetään 100-prosenttisesti sähköisiä, pystysuuntaisia ​​nousu- ja laskuajoneuvoja. Aluksi näitä lentokoneita miehittää lentäjä, mutta lähitulevaisuudessa niiden odotetaan muuttuvan itsenäisiksi. Asiantuntija korostaa, että tavoitteena on tehdä tästä uudesta lentoliikenteestä helppoa kaupunkiliikennettä kaikille, "ei vain rikkaille".

OperaA-hankkeessa suunnitellaan myös lentokentälle rakennettavan "vertiport", joka vastaa droonien helikopterikenttää ja joka varustetaan suuritehoisilla sähkölatauspisteillä. Lisäksi selvitetään mahdollisuutta ottaa käyttöön liiteterminaali tai käyttää olemassa olevia. Maa-alueesta vastaava Aena etsii mahdollisia paikkoja.

"Matkustajat saapuvat lentokoneella Lontoosta, menevät "vertiport"-alueelle ja nousevat drooniin, joka vie heidät Granadaan tai Marbellaan, tai kaupungin keskustassa sijaitsevaan hotelliin tai kotiinsa maaseudulle", Delgado selitti.

Lento Malagasta Marbellaan kestää 15-20 minuuttia; matka Granadaan kestää noin 50 minuuttia.

Ensimmäiset koeoperaatiot ovat Malagan ja Granadan välillä ja ajatuksena on alkaa vuoden 2025 toisella puoliskolla. Näiden operaatioiden käytäviä suunnitellaan jo niin, että ne ovat yhteensopivia perinteisten lentoreittien kanssa.

Ja milloin ensimmäiset matkustajat pääsevät kyytiin? Sääntelykehys EU:ssa nopeutuu, koska kysyntää ja teknologiaa on jo olemassa.

"Kolmen-neljän vuoden sisällä voisimme olla paikalla, ja tiedän, että Malagassa on yrityksiä, jotka ovat jo kiinnostuneita tästä tekniikasta, ryhtymään toimijoiksi ja laittamaan lentotaksit liikkeelle. Markkinoiden rakennetta on vielä selvitettävä. Emme tiedä, tuleeko siitä enemmän taksia, lentoyhtiötä vai näiden kahden yhdistelmää muistuttava. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Uber on vahvasti mukana tässä uudessa teknologiassa", hän sanoi.

Malaga on erityisen mielenkiintoinen paikka tuleville ilmailualan toimijoille, koska sillä on mahdollisuus muodostaa yhteys Costa del Soliin. "Olemme jo saaneet pyyntöjä yrityksiltä, ​​jotka ovat halunneet yhdistää lentokentän Marbellaan helikopterilla, mutta nyt kaikkialla Euroopassa vallitsevien jäykkien menettelytapojen vuoksi se on erittäin monimutkaista; näillä hankkeilla on tarkoitus tehdä siitä todellisuutta keskipitkällä aikavälillä", Delgado selitti.

Kymmenen vuoden kuluttua drone-toiminta on kymmenen yhteen verrattuna kaupallisiin lentoihin. Jos Malagassa on ruuhkapäivinä 600 saapuvaa ja lähtevää, se tarkoittaa, että pienten lentokoneiden lentoja on jopa 6 000 joka päivä. Tämä sisältää monenlaisia käyttötarkoituksia: valvontaa, maataloutta, siivousta jne. Näiden jo yleisten käyttötarkoitusten lisäksi tulee pian lisää, kuten pakettien jakelu ja ennen kaikkea kaupunkiliikenne.

Ensimmäiset Malagan lentokentältä todennäköisesti lentävät matkustajadronit ovat parhaillaan saksalaisen Liliumin suunnittelemia, ja osa niiden prosessista suoritetaan itse asiassa Andalusiassa. Vuonna 2015 Münchenissä perustetulla Liliumilla on lentokoekeskus Villacarrillossa (Jaén). Lilium Jet on 100 % sähköinen ja laskeutuu ja lähtee lentoon pystysuorassa. Se voisi kuljettaa neljästä kuuteen matkustajaa, sen matkanopeus on 280 km/h ja toimintasäde 250 kilometriä. Se voi nousta 3000 metrin korkeuteen. Malagan, Algecirasin ja Ceutan välillä helikoptereita tällä hetkellä hoitava lentoyhtiö Hélity on jo osoittanut kiinnostusta ostaa viisi näistä lentoliikenteen ajoneuvoista.

(Sur)

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!