Pelkästään Yhdysvalloissa voitaisiin pelastaa yli 10 000 henkeä vuodessa, jos rattijuopumukset voitaisiin estää. Lukeman on laskenut "Insurance Institute for Highway Safety".
Saksassa poliisi kirjasi vuonna 2022 yhteensä 16 807 alkoholiin liittyvää henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta - ja trendi on nouseva.
Tehokkaista vastatoimista on keskusteltu useiden vuosien ajan. Magna esitteli Las Vegasin CES:ssä laitteen, jonka on tarkoitus täyttää EU:n ja USA:n hyväksyntäviranomaisten tulevat vaatimukset.
Autonvalmistajilla ja heidän järjestelmätoimittajillaan on akuutti tarve toimia. Yhdysvalloissa infrastruktuurilailla on tarkoitus vaatia rattijuopumuksia estäviä teknologioita - ainakin uusissa henkilöautoissa - viimeistään vuonna 2027.
Euroopan unioni velvoittaa käyttöliittymän niin sanottujen "alkolukkojen" helppoon integrointiin uusiin ajoneuvoihin heinäkuuhun 2024 mennessä. Saksan sähkötekniikan toimikunnan (DKE) mukaan alkoholinhengitysmittarin asentaminen on vapaaehtoista toistaiseksi.
Passiivinen alkoholin testausjärjestelmä
Magnan uutta alkoholinilmaisinta kohtaan oli vastaavasti suurta kiinnostusta CES-teknologiamessuilla. Se perustuu kameroiden ja infrapuna-anturien yhdistelmään. Toisin kuin Volvon tuttu alkometri, johon pitää aktiivisesti puhaltaa, se on passiivinen järjestelmä: vielä nimetön elektroninen lisävaruste toimii suurelta osin salassa.
Ratkaiseva komponentti, infrapunapohjainen anturi, joka määrittää kuljettajan hengityksen alkoholipitoisuuden, on piilotettu ohjauspylvään yläosaan. Pieni tuuletin imee kuljettajan hengitystä, kun hän astuu sisään. Tämä riittää jo alkoholipitoisuuden määrittämiseen luotettavasti.
Magnan mukaan pakollinen sisäkamera varmistaa, että analysoitavaan ilmaan ei vaikuta raitis matkustaja humalaisen kuskin sijaan. Tätä käytetään myös silloin, kun määrätty alkoholiraja ylittyy: se etsii alkoholille tyypillisiä signaaleja.
Kiistanalainen toimenpide
Jos uloshengitysalkoholipitoisuus todetaan molemmissa vaiheissa liian suureksi, rekisteriviranomaiset katsovat, että ajoneuvoa ei enää pitäisi voida käynnistää. Tosiasia, joka aiheuttaa Yhdysvalloissa melkoista kohua ja jota kuljettajat pitävät useilla Internet-foorumeilla henkilökohtaisen vapauden loukkauksena.
Asiantuntijoiden mukaan myös presidentinvaalien tuloksesta riippuu, pannaanko määräys todella toimeen Yhdysvalloissa vuoteen 2027 mennessä. Jos Donald Trump valitaan uudelleen, Bidenin hallinnon projekti voidaan hyvinkin pysäyttää.
Tehokkuus on todistettu käytännössä
DKE:n asiantuntijainsinöörit ovat vakuuttuneita teknologian kiireellisestä tarpeesta liikenneturvallisuussyistä: "Erityisesti hyvin usein aliarvioitu jäännösalkoholi tulee varmasti ilmi", asiantuntijat sanovat. Varsinkin koulubussin kuljettajille aamuisin pakollinen alkoholitesti lisää matkustajien turvallisuutta.
Käytännön kokemus Ruotsin kaltaisista maista osoittaa, että moottorin lukitus on tehokas tapa ehkäistä onnettomuuksia humalassa. Alkolukitus on ollut pakollinen valtion ajoneuvoissa vuodesta 2003 lähtien. Viranomaisten käyttämien henkilöautojen, kuorma-autojen ja linja-autojen tarjouskilpailuissa huomioidaan käytännössä vain promillejarrun asentaneet valmistajat. Kuljettajat, joilla ei ole ajokorttia rattijuopumuuden jälkeen, voivat vapaaehtoisesti asentaa laitteen saadakseen ajokortin takaisin nopeammin.
Myös alkolukkolaki on ollut Suomessa voimassa vuodesta 2019 lähtien; Tanska, Ranska, Belgia, Puola ja Itävalta käyttävät "alkoholille herkkiä ajonestolaitteita" epäluotettaville kuljettajille. Ne yhdistetään yleensä sosiaalipsykologiseen tukeen.
"Yhdysvalloista ja Ruotsista tehdyt tutkimukset osoittavat, että alkoholin vaikutuksen alaisena ajamisen uusiutumisaste on laskenut merkittävästi", tiivistää Saksan sähkötekniikan komissio.