IRU, maailman maantieliikenteen työnantajajärjestö, joka edustaa yli 3,5 miljoonaa maantieliikenteen harjoittajaa, ja ITF, Kansainvälinen kuljetustyöntekijöiden liitto, joka edustaa 18,5 miljoonaa kuljetustyöntekijää, ovat tänään käynnistäneet kolmen kohdan suunnitelman kuljettajapulan korjaamiseksi.
Uuden lähestymistavan tavoitteena on helpottaa kuljettajapulaa ja liikenteen työmarkkinoiden epätasapainoa, varmistaa kunnolliset työolot ja -standardit kotimaansa ulkopuolella työskenteleville kuljettajille sekä yksinkertaistaa ja valvoa työntekijöiden ja työnantajien sääntöjä.
IRU:n pääsihteeri Umberto de Pretto sanoi: "Kuljettajapula on nopeasti karkaamassa hallinnasta. Maailmanlaajuisen työvoiman kysynnän ja tarjonnan tasapainottaminen yksinkertaisilla toimenpiteillä laillisen maahanmuuton helpottamiseksi ja ulkomailla asuvien kuljettajien hyväksikäytön lopettamiseksi on yksi tapa korjata ongelma, tukea ihmisarvoista työtä ja pitää tärkeät tieliikennepalvelut liikkeellä."
ITF:n pääsihteeri Stephen Cotton sanoi: "Hallituksen, kuljetusalan työnantajien ja monikansallisten kuljetusasiakkaiden on tehtävä yhteistyötä ammattiliittojen kanssa ihmisarvoisen työn rakentamiseksi kuljettajapulan poistamiseksi. Maantieliikenne pystyy houkuttelemaan ja pitämään kuljettajia vain, jos se perustuu kaikkien sidosryhmien ja oikeudenhaltijoiden väliseen yhteistyöhön ihmisarvoisen työn, työntekijöiden perusoikeuksien ja todellisen sosiaalisen suojan takaamiseksi."
Suunnitelmassa hahmotellaan toimia YK:lle, kansallisille hallituksille ja teollisuudelle:
1. YK ja kansainväliset järjestöt – kehittävät maailmanlaajuiset puitteet, joissa on selkeät suuntaviivat ulkomailla asuvien kuljettajien suojelemiseksi; parantavat ajo-olosuhteita ja lisätä sosiaalista yhteenkuuluvuutta; yhdenmukaistavat pätevyysstandardeja ja rajat ylittävää tunnustamista.
2. Kansalliset hallitukset – muuttavat ja panevat täytäntöön työvoiman maahanmuuttomenettelyjä ulkomailla asuvien kuljettajien suojelemiseksi, vähentävät byrokratiaa nykyisten ja mahdollisten kuljettajien laillisen maahanmuuton helpottamiseksi; tehostavat kolmansien maiden tutkintojen tunnustamista kahdenvälisten sopimusten avulla; investoivat ja lisäävät tieliikenteen lakien ja määräysten täytäntöönpanoa; tukevat kotimaisia koulutus- ja integraatioohjelmia.
3. Maantieliikenteen harjoittajat – kehittävät toiminnallisia integraatio-ohjelmia ulkomaille asuville kuljettajille, jotta he saavat samat ehdot kuin kotimaiselle työvoimalleen; tukevat koulutusta, taitojen hallintaa ja sertifiointiprosesseja.
Suunnitelman tavoitteena on tasapainottaa paremmin kansalliset työvoimavarat – ylijäämäisten ja alijäämäisten välillä – ilman, että ongelmia viedään maasta toiseen. Se ei saisi ohittaa olemassa olevia kansallisia aloitteita tai vahingoittaa turvallisuusstandardeja tai työntekijöiden oloja.
Krooninen maailmanlaajuinen pula ammattimaisista kuorma-auto-, linja-auto- ja taksinkuljettajista kiihtyy ja vaikuttaa miljooniin tieliikenteen työntekijöihin, työnantajiin ja palveluihin. Noin 11 % kuljettajapaikoista oli täyttämättä vuonna 2022. Kun jopa kolmasosa kuljettajista jää eläkkeelle seuraavan kolmen vuoden aikana monissa maissa, täyttämättömät kuljettajapaikat voivat yli kaksinkertaistua vuoteen 2026 mennessä.
Hallitukset, ammattiliitot ja toimijat ajavat useita toimia, mutta se ei riitä. Muita ratkaisuja ovat ajokortti- ja koulutuskustannusten tukeminen, turvallisempien parkkialueiden rakentaminen paremmiksi, naisten ja nuorten rohkaiseminen ammattiin sekä kuljettajien kohtelun ja ammatin ymmärtämisen parantaminen.