MAN - Vaihtoautot


Peruuttaen historiankirjoihin –  Marco Hellgrewe teki sen 4. kesäkuuta suljetulla moottoriradalla Oscherslebenissä Sachsen-Anhaltissa. Marco peruutti puoliperävaunuyhdistelmää pysähtymättä, yhdellä suorituksella kokonaiset 124,7 kilometriä. Suoritus rikkoo virallisesti Guinnessin ennätystenkirjan edellisen ennätyksen, 89 kilometriä, joka tehtiin vuonna 2020 Yhdysvalloissa dieselkäyttöisellä kuorma-autolla.

Mercedes-Benz Trucks ja Marco Hellgrewen suoriutuivat todella ainutlaatuisesta haasteesta: 124,7 kilometriä keskeytymätöntä peruutusta eActros 600:lla. Ennätysajon tavoitteena on lisätä tietoisuutta sähköistämiseen, liikenneturvallisuuteen ja kuorma-autonkuljettajien imagoon liittyvissä kysymyksissä.

Rekkakyydillä historiankirjoihin – Marco Hellgrewe toteutti sen 4. kesäkuuta suljetulla Motorsport Arena Oschersleben moottoriradalla Oscherslebenissä. Poikkeuksellista oli se, että Bundeswehrin upseeri peruutti puoliperävaunuyhdistelmää yhtäjaksoisesti, pysähtymättä kokonaiset 124,7 kilometriä.

Hellgrewen suoritus rikkoo Guinnessin ennätystenkirjan edellisen virallisen ennätyksen, 89 kilometriä, joka tehtiin vuonna 2020 Yhdysvalloissa perinteisellä dieselkäyttöisellä kuorma-autolla.


Ennätyssuorituksena aikana Marco Hellgrewe tuijotti Mirrorcam-peilikamerajärjestelmän näyttöjä tasan kuusi tuntia ja 22 minuuttia, edeten 20 km/h keskinopeudella. Oscherslebenin Motorsport Arenan rata, jossa on 14 mutkaa, joista osa on tiukkoja, tarjoaa ratkaisevan edun siinä ettei suljetulla moottoriradalla ole ennalta odottamatonta pysähtymisriskiä kuten yleisillä teillä.

Yli 6 tunnin ponnistus

Tuoreimmassa ennätyskokeessaan Hellgrewe turvautui ProCabin-ohjaamolla varustettuun täyssähköiseen Mercedes eActros 600 -kuorma-autoon. Ennätyssuorituksen aikana Marco katsoi veturin kamerapeilien näyttöjä tasan kuusi tuntia ja 22 minuuttia, edeten rataa 20 km/h keskinopeudella.

Moottorirata, jolla on 14 mutkaa, joista osa on varsin tiukkoja, tarjoaa merkittävän edun siinä, ettei synny ennakoimatonta pysähtymisriskiä kuten yleisillä teillä. Tällainen pysähdys olisi heti johtanut ennätysajon keskeyttämiseen


Tuoreen Guinness World Records -ennätyksen haltija Marco Hellgrewea onnittelevat Daimler Trucksin kehitysinsinööri Werner Kempfe (vasemmalla) ja Seyda Subasi-Gemici Guinness World Records Limitedistä.

476 mutkaa pysähtymättä

- Olen uskomattoman ylpeä siitä, että olemme yhdessä Mercedes-Benz Trucksin kanssa tuoneet ennätyksen takaisin Saksaan – ja ensimmäistä kertaa maailmassa sähköyhdistelmällä. Näin tehdessämme olemme lähettäneet vahvan signaalin vaihtoehtoisten voimalinjaratkaisujen tulevaisuudesta, totesi Marco Hellgrewe ja jatkoi:

- Olen vakuuttunut siitä, että olemme myös lisänneet laajaa tietoisuutta liikenneturvallisuudesta ja kuljettajan imagoon liittyvistä teemoista - aiheista, jotka ovat minulle erityisen tärkeitä enimmäkseen nuorten kuorma-autonkuljettajien arvioijana.

- Pitkä ajomatka, jonka aikana oli suoriuduttava yhteensä 476 mutkasta, oli valtava fyysinen ponnistus – joten oli erittäin merkittävää, että eActros 600 ja sen avustusjärjestelmät mahdollistivat mukavan ajamisen. Kiitän Mercedes-Benz Trucksia erinomaisesta tuesta, joka mahdollisti tämän uuden ennätyksen saavuttamisen, selitti Hellgrewe.

- Onnittelemme lämpimästi Marco Hellgrewea hänen onnistuneesta maailman ennätyssuorituksestaan ja kiitämme Marcoa hänen suuresta saavutuksestaan kuljettajana. Kuljettajat tekevät joka päivä hienoa työtä yhteiskunnan eteen, ja tämä on asianmukaisesti tunnustettava ja arvostettava – erityisesti kun huomioidaan kasvava kuljettajapula. Innovatiivinen teknologia, kuten Mirrorcam-peilikamerajärjestelmä, helpotti ja auttoi ennätyksen saavuttamisessa. Niiden avulla haluamme varmistaa, että kuljettajat ja muut tienkäyttäjät ovat turvallisempia tiellä. Lisäksi meidän on samalla kohennettava myös tienkäyttäjien tietoisuutta, painotti Rainer Müller-Finkeldei, Mercedes-Benz Trucksin tuotekehityksen päällikkö.


Hellgrewen pitkä päivä - 124,7 kilometrin mittaisen maailman ennätysperuutuksen jälkeen - ei vielä ollut ohi. Lyhyen tauon jälkeen hän palasi Mercedes eActros 600:n rattiin ja ajoi peruuttaen vielä 30 lisäkilometriä, ... ... tällä kertaa poliisisaattueessa yleistä tieverkkoa pitkin Daimler Truckin uuteen Global Parts Centeriin Halberstadtiin.

Yleisiä tietä kohti Global Parts Centeriä

Hellgrewen keskiviikkona 4. kesäkuuta aamulla kello 7.30 käynnistyneen maailman ennätyssuorituksen - 124,7 kilometriä – jälkeen pitkä päivä ei vielä ollut ohi.

Lyhyen tauon jälkeen Marco nousi uudestaan Mercedes eActros 600:n rattiin ja ajoi 30 kilometriä edelleenkin peruuttaen – tällä kertaa poliisisaattueessa - yleisiä tieitä pitkin Daimler Truckin uuteen Global Parts Centeriin Halberstadissa.

(Martti Peltonen)

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!