Ensimmäinen pitkä robottiautokokeilu alkaa napapiirin pohjoispuolella Norjassa - merkittävä ajoreitti kaupunkilaisille
Suomalainen Sensible 4 toteuttaa yhteistyössä Mobility Foruksen, Nordlandin läänin, Bodøn kunnan ja Borealin kanssa maailman ensimmäisen pitkän robottiautokokeilun napapiirin pohjoispuolella Norjassa. Bodøssa ajettava pilotti tuo ensi kertaa myös paikallisille merkittävän julkisen liikenteen linjan, joka kulkee sairaalalle. Suomalaisyrityksen jokasään robottiauto-ohjelmisto pääsee todelliseen testiin, sillä Bodø on tunnettu kaupunkina, jossa voi yhdessä päivässä kokea kaikki neljä vuodenaikaa.
Sensible 4, Mobility Forus, Nordlandin lääni, Bodøn kunta ja Boreal toteuttavat yhteistyössä ensimmäisen pitkän eli puolen vuoden robottiautokokeilun pohjois-Norjan Bodøssa. Alue on tunnettu vaihtelevasta säästään, mikä sopii hankaliin olosuhteisiin erikoistuneelle Sensible 4:lle. Odotettavissa on vesi- ja lumisateen lisäksi sumua, vaihtelevia lämpötiloja, yötöntä yötä ja kaamoksen pimeyttä.
“Tämä on historiallinen päivä meille: Bodøssa operoi nyt virallisesti maailman pohjoisin robottiautoreitti! Tällainen projekti tuo haasteita esimerkiksi jo sään puolesta, sillä Bodø on tunnettu siitä, että päivässä voi kokea kaikki neljä vuodenaikaa. Odotamme innoissamme, kuinka robottiautoteknologia selviytyy näin haastavissa olosuhteissa. Jos robottiautot selviytyvät Bodøssa, ne selviytyvät missä vain”, kommentoi Smarter Transport Bodøn projektipäällikkö Rune Eiterjord.
Suomalaisen robottiautoteknologiaan erikoistuneen Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala jatkaa: “Tämä projekti on Sensible 4:n ydinosaamisaluetta. Pääsemme näyttämään kuinka teknologiamme toimii vaikeassa ja huonosti ennustettavassa säässä. Toisaalta olemme innoissamme, että voimme olla toteuttamassa tätä paljon toivottua julkisen liikenteen linjaa alueella, jossa haasteena on kuljettajapula ja joka panostaa vahvasti itseajavaan liikenteeseen.”
Älykaupunkiin paljon toivottu julkisen liikenteen linja
Robottiautoprojekti vahvistaa entisestään Bodøn tunnettuutta innovaatiokaupunkina. Bodøssa toteutetaan samanaikaisesti paljon erilaisia älykaupunkihankkeita, jotka tukevat vastuullisuutta sekä vahvistavat paikallista innovaatiotoimintaa.
“Projekti on tärkeä askel kohti itseajavaa julkista liikennettä”, alleviivaa Norjan johtavan autonomisten ratkaisujen operoijan Mobility Foruksen toimitusjohtaja Linn Terese Lohne Marken. Hän jatkaa: “Tarjoamme paikallisille odotetun julkisen liikenteen palvelun, joka toteutetaan edistyksekkäällä teknologialla. Samaan aikaan teemme tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa, jotta lainsäädäntö kehittyy entistä yhtenäisempään suuntaan ja valmistaa Norjaa tulevaisuuden liikenteeseen.”
Pilottihanke ajetaan kahdella Toyota Proace -ajoneuvolla, jotka on varustettu Sensible 4:n jokasään robottiauto-ohjelmistolla sekä monipuolisilla antureilla. 3,6 kilometrin mittainen reitti kulkee satamasta sairaalalle ja sen varrella on kahdeksan pysäkkiä. Yleisillä teillä toteutettava palvelu noudattaa paikallista 30 km/h nopeusrajoitusta.
“Smarter Transport Bodø -projektissa olemme ottaneet ympäri kaupunkia käyttöön edistynyttä teknologiaa. Robottiautoprojektissa on kuitenkin lähdetty liikkeelle asukkaiden tarpeista ja heille tarjotaan ensi kertaa julkinen liikennöinti sairaalaan”, Eiterjord painottaa ja tiivistää: “Uskomme, ettei automaatio rajoitu ainoastaan julkisen liikenteeseen vaan myös pidemmän matkan rahdin ja tuotteiden kuljetukseen, jolloin se voi toimia keskeisenä liike-elämän palveluna. Vaikka tämä on tietysti pidemmän tähtäimen tavoite, näemme, että automaattisen liikenteen teknologia ja nyt kehitettävien robottiautojen määrä kasvaa eksponentiaalisesti jatkossa. Tulevaisuuden liikenneratkaisut ovat lähempänä kuin osaamme uskoakaan. Tämä on vasta alku uudelle älykaupungille ja kestävälle liikkumiselle napapiirin pohjoispuolella.”
Norjan lakien mukaisesti robottiautoissa on turvaoperaattori, joka valvoo järjestelmän turvallisuutta ja voi tarvittaessa ottaa ajoneuvon hallintansa. Automaattisen liikenteen kokeilun on tarkoitus kestää ainakin puoli vuotta eli vuoden loppuun asti. Yöttömistä öistä alkava pilotti jatkuu siis ainakin keskitalven pahimpiin lumimyräköihin asti.
Lisätietoa
Sensible 4 on suomalainen itseajavien autojen ohjelmistoa kehittävä teknologiayhtiö, joka on keskittynyt SAE 4 -tason autonomiaan. Yrityksen ainutlaatuinen teknologia yhdistää useiden sensorien tuottamaa informaatiota ohjelmistoon tavalla, joka mahdollistaa ajoneuvojen toiminnan erilaisissa sääolosuhteissa, myös lumisateessa ja sumussa.
Mobility Forus tekee autonomisten kuljetusratkaisujen avulla kuljetuksista älykkäämpiä, helpommin saavutettavia ja kestävämpiä. Yhtiö käytti ensimmäisenä itseajavia sukkulabusseja Norjan teillä vuonna 2018. Mobility Forus tekee tiivistä yhteistyötä viranomaisten, yritysten ja julkisen sektorin kanssa, ja se johtaa tietä itsenäiseen toimintaan, joka perustuu ihmisten käytännön palvelujen tarpeisiin. Mobility Foruksen omistavat puoliksi PTO Boreal ja Seabrokers Group.
Smarter Transport Bodø -projekti vähentää ilmastopäästöjä muuttamalla matkustustottumuksia. Se tarjoaa saumattoman matkustuskokemuksen sekä jakaa tietoa ja tarjoaa palveluita, jotka edistävät tehokkaita liikennepalveluita. Tarjoamalla avointa dataa, se luo pohjan myös paikalliselle ja alueelliselle innovaatiolle.
Smarter Transport Bodøn visio on luoda älykäs houkutteleva liikkumisjärjestelmä, joka hyödyttää ympäristöä ja edistää paikallisia innovaatioita. Yhteistyöhankkeeseen kuuluu Nordlandin lääni, Bodøn kunta, Avinor ja Telinor. Hanketta toteutetaan vuosina 2017-2023.