Sveitsiläinen merimoottorivalmistaja WinGD ja korealainen Hanwha Engine ovat onnistuneesti valmistaneet maailman ensimmäisen X72DF-2.2 VCR -moottorin, jossa on muuttuvan puristussuhteen (Variable Compression Ratio) teknologia. Tämä uuden sukupolven vähäpäästöinen moottoritekniikka, jonka WinGD on kehittänyt sekä LNG:tä että dieseliä käyttäville aluksille, maksimoi polttoainetehokkuuden ja vähentää metaanipäästöjä. Se mahdollistaa puhtaamman ja kustannustehokkaamman operoinnin sekä takaa alusten pääsevän tiukempien päästömääräysten tasolle.
Yhtiöt järjestivät seremoniat Hanwhan pääkonttorissa Changwonissa juhlistaakseen ensimmäisen 5X72DF-2.2 VCR -moottorin tehdastestin hyväksyntää. Moottori tullaan asentamaan LNG-kuljetusalukseen, jota rakentaa Samsung Heavy Industries osana merkittävää kansainvälistä LNG-hanketta.
WinGD:n tuotantokeskuksen varatoimitusjohtaja Peter Krähenbühl kuvaili tapahtumaa tärkeäksi virstanpylvääksi merenkulun energiasiirtymässä:
”VCR-teknologiamme optimoi polttoainetehokkuuden, vähentää päästöjä ja pienentää merkittävästi metaanivuotoa, mikä vaikuttaa olennaisesti aluksen hiili-intensiteettiin ja käyttökustannuksiin. Kun uudet päästömääräajat lähestyvät, asiakkaamme näkevät selvästi tämän innovaation arvon – VCR-moottoreita on jo tilattu yli 160 kappaletta.”
Hanwha Enginen toimitusjohtaja Moonghee Yu, joka osallistui tilaisuuteen yhdessä merkittävien telakka- ja varustamoalan edustajien kanssa, vahvisti kehityksen merkityksen ja kertoi yrityksen varmistaneen jo 70 VCR-moottoritilauksen yhteensä 500 miljoonan Yhdysvaltain dollarin arvosta.