Jäänmurtaja Polaris tankkasi LNG:tä (Liquefied Natural Gas) tammikuussa Porin LNG-tuontiterminaalissa ja helmikuussa ensimmäistä kertaa nesteytetyn maakaasun Manga LNG-terminaalissa Torniossa, Röyttän satamassa. Polaris on maailman ensimmäinen LNG:llä kulkeva jäänmurtaja. Tornion tuontiterminaalin kaupallinen käyttö alkaa tänä vuonna.
Pohjois-Suomen kaasu- ja polttoainemarkkinat monipuolistuvat, kun Tornion tuontiterminaalin kaupallinen käyttö alkaa tänä vuonna. LNG:n saatavuus on tärkeä kilpailukykytekijä alueen nykyiselle teollisuudelle ja Tornion satamalle. Terminaali on suunnattu sekä teollisuuden että meri- ja maantieliikenteen tarpeisiin.
- LNG soveltuu meriliikenteeseen hyvin, koska se on erinomainen vaihtoehto korvaamaan öljyä ja ympäristöystävällisyys on yksi sen vahvuuksista. Olemme toimittaneet LNG:tä jo Pohjoiseen satamiin muun muassa Luulajaan, Kemiin ja Ouluun. Polaris on ensimmäinen alus, jota bunkrattiin Torniossa. Tornion Manga LNG-terminaalin toiminnan käynnistyminen vahvistaa Gasumin LNG:n toimitusketjua Pohjois-Suomessa ja -Ruotsissa teollisuuteen ja meriliikenteeseen, sanoo Gasumin maakaasun ja LNG:n markkinoinnin ja myynnin johtaja, Tommy Mattila.
LNG täyttää meriliikenteen rikkidirektiivin vaatimukset ja myös tulevaisuuden tiukemmat päästörajoitukset. Se ei sisällä rikkiä ja palaessaan se tuottaa 87 % vähemmän typen oksideja. Merenkulussa saavutettu käytön aikainen hiilidioksidipäästövähenemä on vähintään 9 % verrattuna merenkulun dieseliin. Tämän lisäksi pienhiukkasten päästöt ovat olemattomia. LNG:n avulla voidaan korvata öljypohjaisten polttoaineiden käyttöä myös teollisuudessa, energiantuotannossa ja raskaassa maantieliikenteessä. LNG:n käyttö mahdollistaa nesteytetyn biokaasun (LBG) käyttöön siirtymisen ilman lisäinvestointeja.