Maailman ensimmäinen sähköinen hydrofoil-lautta palaa takaisin Tukholman vesille lyhyen talvitauon jälkeen. Syksyn operaatioista saatu uusi data osoittaa, että Nova on ollut menestys – sekä matkustajien että ilmaston kannalta.
Candela P-12 on maailman ensimmäinen matkustajalautta, joka yhdistää sähkökäyttöisen voimalinjan ja hydrofoil-teknologian, mikä mahdollistaa sen kirjaimellisen "lentämisen" vedenpinnan yläpuolella – pienemmällä energiankulutuksella ja suuremmalla nopeudella. Ensimmäinen yksikkö, nimeltään Nova, on liikennöinyt Tukholman julkisessa liikenteessä syksyn ajan.
Nova tuottaa 95 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä verrattuna perinteisiin dieselkäyttöisiin aluksiin, Luxiin ja Sunnaniin, jotka liikennöivät samalla reitillä, ja kuluttaa 84 % vähemmän energiaa matkustajakilometriä kohden.
Samaan aikaan tilastot osoittavat, että Nova on erittäin suosittu; suurin osa lähdöistä on ollut täyteen varattuja – usein pitkien jonojen saattelemana. Suosio johtuu siitä, että Nova lyhentää matka-ajan Tappströmistä (Ekerön keskusta) Tukholman kaupungintalolle 30 minuuttiin, kun matka autolla tai bussilla kestää noin tunnin.
Data osoittaa myös, että Nova houkuttelee enemmän ihmisiä käyttämään vesiliikennettä, lisäten reitin 89 matkustajamääriä 30 prosentilla.